De impact van marketing hangt nauw samen met het vertrouwen dat de consument heeft in merken en bedrijven. Dat vertrouwen heeft in de afgelopen jaren ernstige deuken gekregen. Denk maar aan het dieselsgate schandaal van Volkswagen en het Cambridge Analytica schandaal van Facebook.

De huidige consument staat meer dan ooit wantrouwig tegenover traditionele marketing van ondernemingen.

Daarom is content marketing een populaire manier geworden voor ondernemingen om hun doelgroep te bereiken en hen te vermaken, inspireren, onderwijzen of te overtuigen.

Niet alleen helpt content marketing je doelpubliek gemakkelijker te bereiken en om te zetten in betalende klanten, het vergroot ook je vindbaarheid in zoekresultaten en verhoogt je merkbekendheid.

Klinkt goed, toch?

In deze ultieme gids leer je hoe je stap per stap een succesvolle content marketing strategie kan opstellen die bijdraagt aan de groei van je onderneming.

Wat is content marketing?

Content marketing is het proces van het strategisch plannen, creëren, distribueren, delen en publiceren van content met als doel je doelgroep te bereiken. Als onderneming kan je content marketing toepassen om je merkbekendheid te verbeteren, sales te stimuleren, de vindbaarheid in zoekresultaten te verbeteren en autoriteit op te bouwen.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

1. Verhogen van merkbekendheid en vertrouwen

In de inleiding van deze gids merkten we al op dat de huidige consument meer dan ooit is ten opzichte van traditionele marketing.

Content marketing - wanneer goed uitgevoerd - kan je helpen om vertrouwen op te bouwen met je doelpubliek.

Wanneer zij immers met je content in contact komen en deze boeiend, educatief of waardevol vinden, zal dit hun mening over je onderneming positief beïnvloeden.

Key takeaway: Hoe meer vertrouwen je creëert door waardevolle content te delen met je doelpubliek, hoe groter de kans dat ze je zullen overwegen wanneer ze nood hebben aan een dienst of product dat jij aanbiedt.

2. Je expertise benadrukken

Tegenwoordig is de marktplaats waarin jij je als ondernemer begeeft meer dan ooit concurrentieel. Door waardevolle content te maken laat je zien dat je een expert bent in wat je doet en kan je je afzetten tegen de concurrentie.

Key takeaway: Door artikelen, publicaties, video's, recensies en andere content te delen met je doelpubliek, toon je aan dat je een authoriteit bent in je vakgebied.

3. Conversies verbeteren

Een conversie is het moment dat een potentiële klant een gewenste actie onderneemt. Misschien wil je dat je potentiële klant een product koopt, meer informatie aanvraagt of een contactformulier invult?

Door waardevolle content te delen met je doelpubliek kan je hen informeren over je producten of diensten én kan je hen begeleiden naar het nemen van een stap in je conversieproces. Zo kan je bijvoorbeeld een e-book aanbieden nadat ze een email adres ingeven. Dit zal je dan weer toelaten om hen later opnieuw te contacteren via je nieuwsbrief om hen op de hoogte te stellen van je laatste nieuwe product.

Key takeaway: Via content kan je je doelpubliek aanzetten bepaalde acties te ondernemen, zoals bijvoorbeeld contact met jou op te nemen of een product aan te kopen.

4. Verhogen van je vindbaarheid

Het creëeren van waardevolle content is een van de meest efficiënte manieren om de vindbaarheid van je website in zoekresultaten te vergroten. Hoe meer pagina's je hebt met relevante content, hoe meer kans je hebt om gevonden te worden.

Als iemand via Google een gerichte vraag heeft waar jij met je content op antwoordt, dan zal dit ongetwijfeld je ranking in de zoekresultaten verbeteren. Zo kan je via content dus steeds beter scoren in zoekresultaten.

Key takeaway: Kwaliteitsvolle content op je website kan ervoor zorgen dat je website beter zichtbaar is in zoekresultaten.

5. Community gevoel vergroten

De meest succesvolle merken onderscheiden zich van hun concurrentie door een sterk community gevoel te creëeren. Content marketing kan bijdragen aan een gevoel van samenhorigheid bij je doelpubliek. Dit verhoogt de kans dat je doelpubliek uit zichzelf je onderneming zal aanprijzen aan vrienden en kennissen.

Key takeaway: Via content kan je een sterke community creëeren van gelijkgestemde personen die je merk aanprijzen.

Voorbeelden van content marketing

Als het op content marketing aankomt is creativiteit troef. Hieronder sommen we een aantal voorbeelden op zodat je kan zien hoe andere ondernemingen content marketing gebruiken.

Podcasts content marketing

Alex Agnew gebruikt podcasts om zijn merkbekendheid te vergroten
Alex Agnew gebruikt podcasts om zijn doelpubliek te entertainen en zo zijn merkbekendheid te vergroten

Waarschijnlijk ken je de komiek Alex Agnew. Ook hij heeft een eigen podcast Welcome to the AA. Hierin nodigt hij elke week iemand uit om gedurende een 70-tal minuten over zeer uiteenlopende onderwerpen te praten.

Deze podcast is duidelijk in lijn met het merk van Alex Agnew. Humor, eigenzinnigheid en een kritische blik zijn nooit veraf. We leren de komiek echter ook van een andere kant kennen. Zo maakt hij zichzelf niet alleen menselijker, maar verhoogt hij ook zijn merkbekendheid. Een podcast kan dus een uitstekende manier zijn om aan content marketing te doen.

Blog posts content marketing

Coolblue gebruikt haar blog om haar klanten te informeren en zo haar conversies te vergroten
Coolblue gebruikt haar blog om haar klanten te informeren en zo haar conversies te vergroten

Een voor de hand liggende vorm van content marketing is bloggen. Coolblue gebruikt haar blog om specifieke reviews te schrijven van producten die zij aanbiedt op haar webshop.

Coolblue informeert haar doelpubliek door uitleg te geven over de technische aspecten, gebruiksvriendelijkheid, kwaliteit etc. van bepaalde toestellen. Daarnaast biedt ze de optie om het toestel aan te kopen op haar webshop. Zo kan je dus je omzet verhogen door kwaliteitsvolle artikelen te schrijven en de drempel tot aankopen verlagen.

E-book content marketing

Een e-book kan een perfecte manier zijn om nuttige informatie te bundelen en in een downloadbaar formaat aan te bieden. Bolero, het beleggingsplatform van KBC, gebruikt e-books om financiële topics op een simpele manier uiteen te zetten.

Om de e-books van Bolero te downloaden moet je je e-mail invullen. Dat laat hen toe om een geïnteresseerde lezer later opnieuw nuttige informatie aan te bieden via hun inbox.

Video content marketing

Voorbeeld van video content marketing door Old Spice
Old Spice gebruikt haar videos om haar klanten te entertainen en zo haar merkbekendheid te vergroten

Video neemt als content vorm steeds meer toe aan populariteit. Volgens cijfers van Hubspot is video zelfs de nr. 1 vorm van media die gebruikt wordt in content marketing.

Een goede toepassing van video vinden we terug bij Old Spice. Het merk werd vroeger voornamelijk geassocieerd met oudere mannen tot ze in 2008 besloten iets aan hun image te doen via een reeks van video advertenties. Deze gingen viraal en kenden een enorme populariteit waardoor het merk Oldspice terug opnieuw op de kaart werd gezet.

Afbeeldingen content marketing

Harley Davidson gebruikt afbeeldingen om haar doelpubliek te inspireren en zo haar merkbekendheid te vergroten
Harley Davidson gebruikt afbeeldingen om haar doelpubliek te inspireren en zo haar merkbekendheid te vergroten

Misschien een minder voor de hand liggende vorm van content marketing is via afbeeldingen. Unsplash is een website waar afbeeldingen worden aangeboden die vrij zijn van auteursrechten en dus gratis kunnen gebruikt worden door iedereen. Ongetwijfeld ben je al een aantal afbeeldingen van het Unsplash platform tegengekomen op het internet.

Steeds meer merken, zoals bijvoorbeeld Harley Davidson of The Honest Company, maken afbeeldingen van hoge kwaliteit die zij vervolgens gratis aanbieden op het Unsplash platform. Waarom? Zo zorgen zij ervoor dat de zichtbaarheid van hun merk vergroot en daarmee ook hun merkbekendheid.

Social media content marketing

Een voorbeeld van de social media marketing van Only Humans
Only Humans gebruikt sociale media om haar doelpubliek te entertainen en zo haar merkbekendheid te vergroten

Only Humans is een communicatiebureau dat zich bezighoudt met content marketing. Zij geloven erin dat je je merk kan versterken door het menselijker te maken om zo een emotionele connectie te maken met je doelpubliek.

Hun visie wordt perfect doorgetrokken in hun eigen content marketing. Als je een kijkje neemt op hun Instagram pagina zal je zien dat zij telkens de nadruk leggen op het menselijke aspect: verjaardagen van medewerkers, een kijkje achter de schermen, geplande evenementen zoals een quiz of kerstfeest. Een perfect voorbeeld van hoe je content marketing kan gebruiken om jezelf menselijker te maken en zo de drempel voor potentiële klanten te verlagen.

Stappenplan: maak je eigen content marketing strategie

Nu je weet wat content marketing is en hoe het je onderneming kan helpen groeien, is het hoog tijd om er zelf aan te beginnen.

1. Bepaal je doelpubliek

Bepaal je doelpubliek zodat je weet voor wie je content gaat maken.
Voor je begint is het essentieel om eerst grondig na te denken over wie je wilt bereiken.

Het doelpubliek waarvoor je content gaat maken bepaalt wat de inhoud en vorm van die content zal zijn. Het is dus essentieel om eerst grondig stil te staan bij wie je wil bereiken.

Hoe doe je dat?

Denk grondig na wie het doelpubliek is van je onderneming. Probeer vervolgens je doelpubliek in segmenten onder te verdelen. Denk aan je doelpubliek als één grote groep. Binnen die groep zullen er klanten zijn die een soortgelijk profiel hebben. Deze kan je dan onderbrengen in één categorie of segment.

Vervolgens plak je op elk segment een 'gezicht'. Dit doe je door een buyer persona op te stellen. Dat zijn semi-fictionele weergaves van je ideale klanten op basis van gegevens waarover je beschikt samen met gespeculeerde aanvullingen.

Zelf een buyer persona opstellen? Of gewoon wat meer info over dit onderdeel? Lees het in onze blogpost: Weet jij wie je doelpubliek is? Creëer je eigen buyer personas in 5 stappen stappenplan.

2. Bepaal je doel

Nu je weet wie je wil bereiken, moet je vervolgens stilstaan bij je eigen doelen. Wat wil je bereiken met je content marketing? Wil je meer bezoekers op je website, meer merkbekendheid of misschien meer inschrijvingen op je nieuwsbrief?

Je doel

Om een nuttige doelstelling vast te leggen bepaal je eerst in grote lijnen waar je naartoe wilt. Dat doel kan bijvoorbeeld een of meerdere van de onderstaande zijn:

  • Omzet verhogen
  • Merkbekendheid verhogen
  • Meer conversies
  • Engagement met je doelpubliek op sociale media verhogen
  • Merkloyaliteit van je klanten verhogen
  • Klanttevredenheid verhogen

Het SMART principe

Vervolgens maak je je doel concreet door ervoor te zorgen dat deze voldoet aan het SMART principe:

  • Specific. Zorg ervoor dat je doel niet vaag is, maar maak het zo specifiek mogelijk.
  • Measurable. Zorg ervoor dat je doel kan gemeten worden. Zo kan je nagaan of je het hebt behaald of niet en kan je controleren of je efficiënt bent in het bereiken ervan.
  • Assignable. Bepaal geen doel dat onrealistisch is. Maar bepaal dan ook weer geen doel dat te gemakkelijk is.
  • Realistic. Bepaal geen doel dat onrealistisch is. Maar bepaal dan ook weer geen doel dat te gemakkelijk is.
  • Time-related. Zorg ervoor dat je een vast tijdsverloop vastlegt waarbinnen je je doel wilt bereiken. Zo hou je jezelf verantwoordelijk.

Een voorbeeld van een doel dat niet voldoet aan het SMART principe:

In de loop van het jaar wil ik beduidend meer bezoekers krijgen op mijn website.

Hopelijk is het voor jou duidelijk dat dit doel niet specifiek genoeg is. Er wordt niet gespecificeerd hoeveel "beduidend" is. In de loop van het jaar is ook niet tijdsgebonden. Het laat te veel ruimte en kan niet exact worden opgevolgd.

Laten we het voorgaande voorbeeld herschrijven zodat het wel voldoet aan het SMART principe:

Tegen het einde van 2021 wil ik per maand minstens 50 nieuwe bezoekers hebben.

Door je doel zo uit te schrijven zorg je er voor dat je weet waar je naartoe wilt en hoe je dat gaat bereiken. Bovendien kan je jezelf dan verantwoordelijk houden voor het al dan niet behalen ervan.

3. Bepaal welke content je zal maken

Nu weten we wie je wilt bereiken en wat je doelstellingen zijn. Hoog tijd dus om na te denken over welke soorten content je gaat maken om je doelen te bereiken. Denk eerst eens na over de volgende vragen:

  • Waar ben jij een expert in?
  • Welke problemen heeft jouw doelpubliek?
  • Waarin is jouw doelpubliek geïnteresseerd?
  • Hoe kan jouw product of dienst hun problemen oplossen?
  • Welke vragen krijg je vaak van jouw bestaande klanten?
  • Zijn er recente gebeurtenissen waar je op kan inspelen?
  • Waarom zouden zij op jouw product of dienst een beroep willen doen?

Je kan gebruik maken van de voorbeelden die hierboven opgesomd werden om inspiratie te krijgen. Stellen je klanten bijvoorbeeld vaak vragen over het onderhouden van planten? Maak een blog of nieuwsbrief met tips & tricks over hoe je specifieke planten het best kan verzorgen en onderhouden.

Denk ook extra na over welke vormen van content je doelpubliek zullen aanspreken. Rijdt je doelpubliek veel rond in de wagen voor hun werk? Dan is een podcast waarschijnlijk wel een goede oplossing.

4. Bepaal je content kanalen

Nu je besloten hebt welke typen content je gaat creëeren is de volgende logische stap om te kiezen welke kanalen je daarvoor zal gebruiken.

Maak je een podcast, video of blog post? Dan zal het kanaal voor de hand liggen. Maak je echter afbeeldingen, infographics, social media posts etc., dan zal je daarnaast ook nog moeten bepalen op welke platformen je deze actief zal delen (LinkedIn, Facebook, Instagram ...). Daarbij zal je eerst moeten nadenken welke social media platform zich leent om je content op te delen én op welke platformen je doelpubliek actief is.

5. Bepaal een budget

Vervolgens kan je best ook eens stilstaan bij het budget dat je wilt vrijmaken voor je content marketing. Moet je bepaalde software aankopen? Moet je iemand inhuren (een copywriter, digital designer etc.)? Ga je budget vrijmaken voor betaalde advertenties?

Een sterk vereenvoudigde manier om je budget te bepalen is door eerst na te gaan wat de gemiddelde opbrengst en kost is per klant. Stel dat je bijvoorbeeld een fitnesseigenaar bent en dat je gemiddelde klant ongeveer 4 jaar lid blijft en daarvoor 50,00 EUR per maand betaalt. De gemiddelde opbrengst is dan 2.400,00 EUR (12 maanden x 50,00 EUR per maand x 4 jaar).

Als je vervolgens berekent hoeveel van dat bedrag opgaat aan belastingen en kosten, weet je ongeveer hoeveel 1 klant waard is. Dat is dan ook ineens het maximumbedrag dat je logischerwijs zou kunnen besteden aan marketing voor de gemiddelde klant.

(Gemiddelde opbrengst per klant - gemiddelde kost per klant

6. Delen maar!

Je hebt je hart en ziel gestoken in goede content waarvan je zeker bent dat deze je doelpubliek aanspreekt. Nu moet je deze alleen nog maar aan de man brengen.

De meest voor de hand liggende manieren om dit te doen is om je content te delen via sociale media of via een nieuwsbrief. Denk er aan: hoe consistenter je jouw content deelt, hoe meer succes je zal hebben. Daarom is het nuttig om het delen van je content vooraf te plannen. Zo bespaar je jezelf niet alleen stress, maar zorg je er ook voor dat jouw doelpubliek op vaste tijdstippen van jou hoort.

7. Opvolgen

Nu is je content de wijde wereld ingestuurd, maar daar stopt het niet. Nu is het tijd om de efficiëntie van je content marketing op te volgen. Controleer de impact van je content door na te gaan hoeveel mensen er daadwerkelijk hebben geklikt.

Tips & tricks

Tot slot nog een aantal handige tips & tricks die je kan meenemen in je eigen content marketing.

1. Gewoon doen

Het is gemakkelijk om overweldigd te geraken met content marketing en er zal wellicht nooit een 'perfect' moment zijn om er mee te beginnen. Maar als je het niet probeert, zal je nooit weten wat content marketing voor jouw onderneming kan doen.

2. Brainstorm regelmatig ideeën

Zorg ervoor dat je altijd papier bij de hand hebt of een digitaal bestand waar je gemakkelijk aan kan. Wanneer er je dan iets te binnen schiet kan je dit altijd noteren en later gebruiken in jouw content marketing. Probeer ook regelmatig een moment vast te leggen wanneer je nadenkt over mogelijke content.

3. Gebruik software / apps

Werk hard, maar vooral ook slim. Een groot deel van jouw content marketing is het delen ervan. Om ervoor te zorgen dat je consistent bijvoorbeeld elke donderdag een nieuwe social media post deelt, kan je gebruikmaken van software waarmee je jouw posts kan inplannen en deze automatisch laat posten. Daarnaast kan je deze software ook vaak gebruiken om al jouw social media accounts te centraliseren.

Software die dit voor jou kan doen is bijvoorbeeld Hootsuite. Daar kan je een gratis account maken waarmee je tot 3 social media accounts tegelijk kan beheren en tot 30 posts kan inplannen. Andere voorbeelden zijn Buffer, Later of SocialPilot.

4. Gebruik afbeeldingen zonder auteursrecht

Ga je afbeeldingen gebruiken in jouw content? Zorg er dan zeker voor dat het afbeeldingen zijn waar geen auteursrecht op rust. Afbeeldingen die je op Google vindt zijn in de meeste gevallen altijd beschermd door auteursrecht.

Het laatste dat je wil, is een schadevergoeding moeten betalen wegens het schenden van iemand zijn auteursrecht. Er zijn tegenwoordig uitstekende bronnen waar je gratis afbeeldingen kan downloaden van zeer hoge kwaliteit én die je ook gratis in commerciële projecten kan gebruiken:

Conclusie

Een sterke content marketing strategie kan jouw onderneming helpen groeien én je helpen om een betekenisvolle relatie op te bouwen met jouw doelpubliek. Zoals hierboven aangehaald zijn er enorm veel opportuniteiten om content te creëeren en te gebruiken om jouw omzet te verhogen, jouw merkbekendheid te vergroten en oprechte relaties op te bouwen met jouw doelpubliek.

Handtige

Geplaatst op 13-03-2020