Moet je je iets aantrekken van de Google Core Web Vitals? (juni 2021)

Samenvatting Google Core Web Vitals. What are they, how will they impact you and, most importantly, should you even care?

Je hebt de term 'Google Core Web Vitals' horen rondzweven.

Mensen op LinkedIn vertellen je enge dingen over de invloed ervan op je website.

Je begint je af te vragen... Moet ik me er iets van aantrekken? Wat zal de impact echt zijn? Wat zijn die Google Core Web Vitals eigenlijk? Wat is de zin van het leven?

In dit artikel beantwoord ik alles behalve die laatste vraag.

Kort antwoord

Voor de mensen die niet veel tijd hebben, is hier het korte antwoord. Ja, je moet je iets aantrekken van de Web Vitals:

  1. Je hebt er alleen maar baat bij als je je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maakt. Je (potentiële) klanten zullen je website graag gebruiken, wat betekent dat hij waarschijnlijk beter zal converteren (meer verkoop genereren, meer mensen die je contactformulier gebruiken, etc.).
  2. De Core Web Vitals worden onderdeel van het Google algoritme. Dit betekent dat ze heel goed invloed kunnen hebben op je rangschikking in de zoekresultaten van Google.

Waar gaan de Google Core Web Vitals over?

Google voerde verschillende studies uit waaruit bleek dat mensen de voorkeur geven aan websites die gebruiksvriendelijk zijn (schokkend, niet?) en op zulke websites eerder geneigd zijn tot conversie (d.w.z. een aankoop doen, contact opnemen, enz.).

Denk er eens over na. Hou je niet van een website die heerlijk is om te gebruiken?

En je bent niet de enige die dat denkt. Webgebruikers zijn steeds veeleisender geworden. De tijd dat je zomaar een rudimentaire website online kon gooien en er klaar mee was, is voorbij. Mensen verwachten kwaliteit. Niet alleen in ontwerp, maar nog meer in ervaring.

Maar, als je de laatste tijd op het web bent geweest, merk je dat veel websites geen geweldige ervaring bieden:

  • Trage laadtijden
  • Overal pop-ups
  • Opdringerige advertenties die de pagina verschuiven nadat hij geladen is
  • Knoppen die niet werken
  • ...

Dus hoe probeerde Google dit op te lossen? Door een paar essentiële signalen te bedenken die ze konden gebruiken om te meten hoe gebruiksvriendelijk een website is: de Google Core Web Vitals.

Google zelf legt het als volgt uit:

Web Vitals is een initiatief van Google om eenduidige richtlijnen te geven voor kwaliteitssignalen die essentieel zijn voor het leveren van een geweldige gebruikerservaring op het web.

Hun doel is van het web een betere plaats te maken, één website tegelijk, door objectieve criteria aan te reiken waarmee mensen kunnen meten hoe gebruiksvriendelijk hun website is.

Onze visie op pagina-ervaring is het bouwen van een webecosysteem waar gebruikers dol op zijn - samen.

Wat meten ze eigenlijk?

De Google Core Web Vitals zijn (op het moment van schrijven) gericht op drie aspecten van de gebruikerservaring op je website:

1. Laden (Largest Contentful Paint of LCP)

Hoe snel laadt je website?

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je klikt op een Google zoekresultaat, om vervolgens een paar seconden op een laadpagina te blijven hangen. Voor je het weet klik je terug om nooit meer terug te keren.

Er is niets frustrerender dan wachten tot een website geladen is. Mensen zijn gewend aan snelheid. Een trage laadtijd is dus een grote indicator van een slechte gebruikerservaring.

2. Interactiviteit (First Input Delay of FID)

Hoe snel kan een gebruiker met je website interageren?

Je klikt op een knop. Er gebeurt niets. De website lijkt bepaalde dingen nog te laden en verhindert je op een knop te klikken. Frustrerend!

Trage interactiviteit bouwt frustratie op en is een andere grote indicator van een slechte gebruikerservaring.

3. Visuele stabiliteit (Cumulative Layout Shift of CLS)

Hoeveel verschuift/springt je website tijdens het laden?

Je wilt op een knop klikken, maar plotseling verschuift de pagina door een zojuist geladen advertentie, waardoor je per ongeluk op iets anders klikt. Dat is een veel voorkomend probleem dat voor een frustrerende gebruikerservaring zorgt.

Waar gaat al die ophef over? De invloed van de Core Web Vitals

Google gebruikt een heleboel criteria gecombineerd in een top-secret algoritme om je website in zijn zoekresultaten te rangschikken.

Onlangs kondigden ze aan dat ze hun algoritme zullen bijwerken om de Core Web Vitals er een onderdeel van te maken.

Dit betekent dat als je website niet slaagt voor de Core Web Vitals, er een grote kans is dat dit je ranking in de zoekresultaten van Google negatief beïnvloedt.

Dat is waar alle ophef over gaat.

Hoe kan ik weten hoe mijn website scoort?

Je kunt zien hoe goed je website scoort door naar het PageSpeed Insights hulpmiddel te gaan. Voer gewoon je URL in en klik op analyseren.

Je kunt ook Google Search console's Core Web Vitals rapport als je dat hulpmiddel al voor je website gebruikt.

Wat kan ik doen om mijn testresultaten te verbeteren?

Er is uiteraard geen reden tot paniek, maar het is aan te raden zo snel mogelijk te zorgen dat je website deze Core Web Vitals doorstaat. Dit zal ervoor zorgen dat je niet gestraft wordt in je rangschikking bij de Google zoekresultaten.

Bij Heave zorgen we er altijd voor dat alle websites die we ontwikkelen geoptimaliseerd zijn om deze tests met glans te doorstaan. Maar als je nog niet het genoegen hebt gehad met ons samen te werken (echt jammer), dan is dit wat je kunt doen:

  1. Omdat optimaliseren voor deze tests allemaal nogal technisch is, moet je eerst je ontwikkelaar vragen je website te optimaliseren om de Core Web Vitals tests te doorstaan.
  2. Als je geen ontwikkelaar hebt, zijn hier een paar dingen die je waarschijnlijk zelf kunt doen:
    1. Gebruik je een CMS zoals WordPress met veel plugins? Zorg ervoor dat je alle plugins uitschakelt die niet essentieel zijn (om de laadtijd te verkorten)
    2. Zorg ervoor dat al je afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor webgebruik (om de laadtijd te verminderen)
    3. Zorg ervoor dat je host snel en betrouwbaar is. Slechte hosting zal in de meeste gevallen tot langere laadtijden leiden.
    4. Als je op je website advertenties gebruikt die dynamisch geladen worden, zorg er dan voor dat ze in een container met een vaste hoogte geplaatst worden (dit voorkomt verschuiven van de pagina).

Conclusie: Waarom zou je je iets aantrekken van de Google Core Web Vitals?

De Core Web Vitals zijn bedoeld om het web een betere plaats te maken door normen in te voeren om de gebruiksvriendelijkheid van een website te meten. Als je website zich niet aan die normen houdt, krijg je meer dan waarschijnlijk een klap in de Google zoekresultaten.

Je website moet snel, interactief, en stabiel zijn. Google zal er dol op zijn, maar belangrijker is dat je doelpubliek dat ook zal zijn. En dat zou altijd het uitgangspunt van elke goede website moeten zijn: hoe kunnen we ons doelpubliek bekoren.

Maarten Van Herendael

Maarten Van Herendael

Wil je een nieuwe website die meer opbrengt?

We bekijken samen wat de beste oplossing is voor jouw project. Volledig gratis.

Een profielfoto van Maarten Van Herendael