Content marketing kan overweldigend zijn. Je moet aan een heleboel dingen denken:

  • Waar ga je je content plaatsen?
  • Hoe en wanneer ga je dat doen?
  • Hoe ga je jouw content promoten?
  • ...

Maar voor je daar zelfs nog maar aan kan denken, moet je natuurlijk eerst weten waarover je gaat schrijven.

Heel vaak horen wij ondernemers hetzelfde zeggen:

Ik kan nergens over schrijven, mijn sector leent zich daar niet echt toe...

Goed nieuws: dat is al zeker niet waar. Elke ondernemer in elke sector kan content schrijven die nuttig, relevant & interessant is voor zijn of haar doelpubliek.

In dit artikel overlopen we drie stappen die je kan nemen om topics te vinden waarover je kan schrijven.

Weet je niet goed wat Content Marketing is? Lees het in onze ultieme gids voor content marketing in 2020!

Stap 1. Bepaal waarin je doelpubliek geïnteresseerd is

Waarom?

Wanneer je communiceert vanuit je eigen standpunt zal je weinig mensen aanspreken.

Who cares dat je 'pragmatisch' te werk gaat, dat je de beste bent in X of dat jouw product Y beter is dan de concurrentie?

Mensen zijn niet geïnteresseerd in jouw onderneming, product of dienst (sorry!). Maar ze zijn wel geïnteresseerd in hoe jouw onderneming, je product of dienst hen kan helpen.

What's in it for them?

Daarom is het belangrijk om eerst stil te staan bij je doelpubliek. Hoe duidelijker je je doelpubliek kent en afbakent, hoe beter je kan inspelen op hun problemen en noden.

Zo zorg je ervoor dat ze zich aangesproken voelen en dat zal er dan weer toe leiden dat je potentiële klanten sneller omzet in betalende.

Weet je nog niet goed wie je doelpubliek is? Lees dan snel ons artikel over hoe je buyer persona's opstelt om je doelpubliek duidelijk af te bakenen.

Hoe doe je dat?

Neem er een van je buyer personas bij en schrijf de naam daarvan op een papier (of een digitale notebook). Rondom de naam noteer je dan de antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat zijn haar/zijn problemen?
  • Wat zijn haar/zijn noden?
  • Waarin is zij/hij geïnteresseerd?
  • Hoe kan jouw product of dienst haar/hem helpen?
  • ...

Probeer dit zo uitgebreid en specifiek mogelijk te doen. Als je huidige klanten daarvoor open staan kan je hen ook een of meer van deze vragen stellen.

Denk eraan: vertrek vanuit hun standpunt, leef je in in hun leefwereld. Alleen zo krijg je nuttige antwoorden die je kan gebruiken om je content te brainstormen.

Voorbeelden

Hieronder een aantal voorbeelden van mogelijke problemen die je zou kunnen oplossen:

Loodgieter

  • Probleem: Een gedeelte van het doelpubliek contacteert hem na de aankoop van een nieuw huis waar er een heleboel problemen zijn met de riolering die ze niet hadden opgemerkt bij de aankoop.

Slager

  • Probleem: Een gedeelte van het doelpubliek koopt altijd hetzelfde vlees omdat er een te groot aanbod is (keuzestress) of ze weten niet hoe ze bepaald vlees moeten bereiden.

Stap 2. Bepaal waarin jij een expert bent

Als ondernemer ben je je onderneming onder andere gestart omdat je iets graag deed en er ook goed in bent. Je bent dan ook (hopelijk!) een expert geworden in je vakgebied.

Expert zijn betekent niet dat je de allerbeste bent. Als dat het geval zou zijn, zou er binnen elk vakgebied maar 1 persoon zijn die erover kon vertellen. Het betekent wel dat je door te ondernemen kennis hebt verzameld over jouw vakgebied waarmee je leken kan helpen.

Je kan bijvoorbeeld een advocaat zijn die misschien niet het grootste kantoor heeft, maar dat betekent niet dat je wel degelijk kennis hebt waarmee je andere mensen kan helpen.

Stap 3. Kijk naar je agenda

Waarom?

Zijn er specifieke feestdagen die nuttig zijn voor je onderneming zoals bv. valentijn of kerstmis? Zijn er themadagen waar je op kan inspelen? Misschien heb je wel een product of dienst dat nuttig is voor mensen die weldra op vakantie gaan (vakantieperiodes)?

Door te kijken naar de agenda kan je bepalen op welke dagen / evenementen je kan inspelen.

Hoe doe je het?

Pak je agenda erbij en stel jezelf de volgende vragen:

  • Welke evenementen staan eraan te komen dit jaar (beurzen, feesten, bepaalde dagen die specifiek zijn voor jouw business)?
  • Zal je een nieuw product of dienst lanceren?
  • Komen er belangrijke veranderingen aan in je sector? (bv. nieuwe wetgeving)
  • Staan er persoonlijke activiteiten gepland die een impact hebben op je planning (bv. vakantie)?

Hier kan je een handige lijst terugvinden van themadagen.

Stap 4. Brainstorm

In stap 4 houd je nu een goede oude brainstormsessie. Je gaat proberen zoveel mogelijk ideeën te verzinnen waarover je zou kunnen schrijven.

Neem een blad papier (of een digitale notebook) en schrijf alles wat in je opkomt. De onderstaande vragen kunnen je daarbij helpen:

  • Welke vragen komen heel vaak terug die je kan beantwoorden?
  • Merk je dat klanten vaak verward zijn over een bepaald aspect van je product / dienst?
  • Zijn er recente ontwikkelingen of trends in jouw sector die nuttig of interessant zijn voor je doelpubliek?
  • Zijn jouw klanten geïnteresseerd om hun verhaal te doen over hun ervaring? (vb. een kort interview of recensie die je in de kijker zet)

Stap 5. Verfijn

Grafiek die toont dat je je expertise moet combineren met waar de klant naar op zoek is. Zo maak je goede content.

In de vorige stappen hebben we bepaald:

  • Welke problemen/noden jouw doelpubliek heeft
  • Waarin jij een expert bent
  • Welke evenementen er staan aan te komen waarop je kan inspelen
  • Over welke onderwerpen je allemaal kan schrijven

Nu neem je een papier en trek je twee grote cirkels die overlappen (zie de afbeelding hierboven). Rechts schrijf je alle onderwerpen waarin jij een expert bent. Links schrijf je de topics waarin je doelpubliek geïnteresseerd is.

Vervolgens pak je het blad van je brainstormsessie en bekijk je welke onderwerpen interessant zijn voor jouw doelpubliek én waarin jij een expert bent. De onderwerpen waarover je kan schrijven die voldoen aan die twee criteria is nuttige content. Zo kan jij immers je kennis delen en tegelijkertijd je doelpubliek helpen.

Als je deze oefening hebt gedaan, heb je een volledige lijst met nuttige content onderwerpen waarover je kan beginnen schrijven.

Conclusie

Elke ondernemer in elke sector kan content maken die nuttig, relevant en interessant is voor zijn doelpubliek. Laat je dus zeker niet het tegendeel wijsmaken, maar volg gewoon de vijf stappen in dit artikel.

Door eerst grondig na te gaan wie je doelpubliek is en hoe je hun noden en problemen kan oplossen, krijg je een beter inzicht in wat jouw doelpubliek interessant vindt. Vervolgens kijk je naar jezelf en bepaal je waarin jij een expert bent. Expert zijn betekent niet dat je de allerbeste bent, maar wel dat je kennis hebt over jouw vakgebied waarmee je anderen kan helpen.

De volgende twee stappen zorgen ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt op evenementen die er staan aan te komen én dat je een zo groot mogelijke lijst brainstormt over onderwerpen waarover je het kan hebben.

In de laatste stap verfijn je dan door na te gaan welke ideeën binnen je expertise liggen én je doelpubliek aanspreken. De lijst van onderwerpen die daaraan voldoen is nuttige content.

Nu weet je waarover je kan schrijven. Nu nog beginnen!

Geplaatst op 28-04-2020