Je bent aan het googelen naar een product dat je wilt kopen. Je denkt een goede website te hebben gevonden die dat product aanbiedt en klikt op het zoekresultaat. Een aantal seconden later ben je nog altijd aan het wachten op de website die maar niet laadt.

Wat doe je?

Je drukt op de terugknop en zoekt naar een andere website die hetzelfde product aanbiedt.

Herkenbaar toch?

De laadtijd van je website. Dat klinkt wellicht wat technisch. De gevolgen ervan zijn echter niet te onderschatten. In dit artikel bespreken we hoe je je eigen laadtijd kan meten, de nadelen verbonden aan een te lange laadtijd en hoe je die kan verbeteren.

Wat is een lange laadtijd?

Niemand houdt van wachten. Toch? In het algemeen zorg je er dan ook best voor dat jouw website zo snel mogelijk laadt.

Maar wanneer weet je of jouw website te lang nodig heeft om te laden?

Volgens een studie van Google verlaat ongeveer 53% van mobiele gebruikers een website die langer dan drie seconden nodig heeft om te laden.

Een goede regel is dan ook om de laadtijd van je website te beperken tot drie seconden. Dat cijfer kan je gebruiken als een maximum, maar sneller is natuurlijk altijd beter.

Wat zijn de gevaren van een lange laadtijd?

De laadtijd van jouw website. Dat klinkt waarschijnlijk wat technisch. Waarom zou je er als ondernemer aandacht aan besteden? Hieronder geven we je drie redenen die de impact van een lange laadtijd op jouw onderneming aantonen.

1. Negatieve impact op je reputatie

Als ondernemer werk je dag in dag uit hard aan de reputatie van je onderneming.

66% van de mensen stelt dat de prestaties van de website van een onderneming hun indruk over die onderneming beïnvloedt. 33% van de mensen zegt dat een slecht presterende website hen een negatieve indruk over de onderneming geeft.

Key takeaway: De reputatie van je onderneming waar je zo hard aan werkt, kan door een slechte laadtijd van je website negatief beïnvloed worden.

2. Lagere ranking in Google

Een hogere laadtijd kan er voor zorgen dat je website een hogere bounce rate heeft.

Een bounce treedt op wanneer een websitebezoeker slechts één pagina op je website bekijkt en vervolgens je website verlaat zonder andere pagina's te bezoeken.

De bounce rate bereken je door het aantal bounces te delen door het aantal bezoekers die wél meerdere paginas bezoeken. Komen er bijvoorbeeld 20 mensen op je website, maar gaan 15 daarvan onmiddellijk weer weg? Dan is jouw bounce rate 75%.

Google interpreteert een hoge bounce rate als een bewijs dat je website niet kwalitatief is en zal daardoor minder goed scoren in zoekresultaten.

Daarnaast neemt Google de laadtijd ook mee in de algemene beoordeling van de kwaliteit van jouw website. Met andere woorden: laadt je website (zeer) traag, dan zal Google je hiervoor bestraffen door jouw website als minder kwaliteitsvol te beschouwen.

Key takeaway: Een lange laadtijd betekent dat je lager zal scoren in zoekresultaten. Daardoor ben je minder zichtbaar voor (potentiële) klanten.

3. Minder interactie & conversie

In ons artikel over waarom een goede website essentieel is, bespraken we al dat je website een perfecte marketing tool is. Zo kan je recensies weergeven om vertrouwen te wekken, artikelen schrijven om je expertise te benadrukken en je website zo in te stellen dat het duidelijk en enorm gemakkelijk is voor mensen om vrijblijvend contact met je op te nemen.

Een lange laadtijd kan stokken in de wielen steken doordat minder mensen je website (volledig) zullen gebruiken.

Mensen zijn over het algemeen ongeduldig. 54% van mobiele gebruikers stelt dat naarmate de laadtijd van de mobiele website van een merk toeneemt, ook hun frustratie toeneemt.

Heeft jouw website te lang nodig om te laden? Dan zullen je bezoekers uit frustratie je website verlaten en ergens anders vinden waar ze naar op zoek zijn.

Blijven de mensen ondanks een lange laadtijd toch op je website? Dan nog voel je de gevolgen ervan.

Uit een experiment van de Financial Times bleek immers dat mensen minder artikelen lazen en de website sneller verlieten wanneer deze trager laadde.

Key takeaway: Een lange laadtijd zorgt voor gefrustreerde bezoekers. Ofwel gebruiken ze je website helemaal niet, ofwel gebruiken ze hem veel minder diepgaand.

Hoe meet je de laadtijd van jouw website?

De volgende vraag die je je waarschijnlijk stelt is: "hoe kom ik te weten hoe snel mijn website laadt?".

Gelukkig bestaan hiervoor een aantal handige tools die volledig gratis zijn. Je kan bijvoorbeeld Pingdom of GTMetrix gebruiken.

De werkwijze van deze tools is gelijklopend. Hier wordt enkel besproken hoe je Pingdom kan gebruiken.

Het resultaat wanneer je met Pingdom een snelheidscontrole uitvoert.
Een voorbeeld van een analyse door Pingdom

Vul simpelweg de URL van je website in en kies de plaats vanwaar je wilt testen. Meestal zal dit het gebied zijn dat het dichtst gelegen is bij waar jouw doelpubliek zich bevindt (vanuit die locatie zullen immers de meeste mensen naar jouw website surfen). Als je niet weet wat je moet kiezen, kies dan Europe - Germany Frankfurt. Vervolgens klik je op Start Test.

Wanneer de analyse compleet is krijg je een score op 100 (Performance grade). Hoe hoger deze is, hoe beter. Die score wordt gegeven op basis van nog een aantal andere technische aspecten van je website.

Daaronder zal je ook de laadtijd kunnen controleren (Load time). Is deze lager dan 3 seconden? Top!

Wat kan je doen om jouw laadtijd te verminderen?

Is de laadtijd van je website langer dan 3 seconden? Of wil je je laadtijd nog verder verbeteren?

Toegegeven, de analyse die Pingdom je geeft is redelijk technisch. Het verbeteren van de laadtijd van je website hoeft echter niet zo ingewikkeld te zijn. Hieronder alvast een aantal mogelijkheden die je zelf kan uitvoeren en die onmiddellijk een impact zullen hebben, alsook een aantal technische oplossingen waar je misschien hulp voor zal nodig hebben (afhankelijk van hoe handig je zelf bent).

1. Eenvoudige opties

Verklein de bestandsgrootte van je afbeeldingen

De kans bestaat dat jouw website (veel) foto's bevat. Een afbeelding die je zelf hebt genomen met je camera of die je ergens op het internet hebt gevonden, heeft in de meeste gevallen een veel te grote bestandsgrootte.

Met bestandsgrootte bedoelen we het aantal bytes dat het bestand op je computer in beslag neemt. Een foto van 10MB (megabyte) is gigantisch. Een foto van 125KB (kilobyte) heeft een veel kleinere bestandsgrootte.

Het is met andere woorden noodzakelijk dat je de afbeeldingen optimaliseert voor gebruik op het internet.

Een eenvoudige tool die je kan gebruiken is ResizeImage.net. Daar kan je jouw afbeelding uploaden en vervolgens verkleinen, het bestandstype veranderen etc. Als je vertrouwd bent met photoshop of andere software om afbeeldingen te bewerken kan je deze uiteraard ook gebruiken om je afbeelding verder te verkleinen.

Key takeaway: Hoe groter de bestandsgrootte van de afbeeldingen die je gebruikt, hoe langer het zal duren voor je website is geladen. Optimaliseer je afbeeldingen voor gebruik op het internet.

Vermijd te veel plugins

Als je een website hebt die gebruik kan maken van plugins (zoals bv. WordPress), zorg er dan voor dat je enkel de hoogst noodzakelijke actief laat staan. Hoe meer plugins geactiveerd zijn, hoe meer bestanden er geladen moeten worden. Ook dat kan er dus voor zorgen dat je website traag laadt.

Overloop dus je plugin lijst en denk na welke noodzakelijk zijn en welke je kan deactiveren.

Key takeaway: Hoe meer plugins, hoe meer kans dat je website extra materiaal moet laden vooraleer deze volledig geladen is. Gebruik enkel plugins die echt noodzakelijk zijn.

2. Technische opties

Er zijn en heleboel technische opties om de laadtijd van je website te verminderen. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van gzip compressie, je css and javascript bestanden verkleinen, caching etc.

Ben je hier niet in thuis? Dan laat je dit beter door een expert doen. Als je hulp nodig hebt, laat het ons gerust weten!.

Maak gebruik van caching

Caching is een techniek waarbij bepaalde bestanden worden opgeslagen gedurende een bepaalde tijd, zodat de bezoeker niet elke keer opnieuw alle bestanden van jouw website moet downloaden (denk aan afbeeldingen, bestanden van jouw website etc.).

Als je een website hebt op het WordPress platform kan je daarvoor allerlei plugins gebruiken die dit voor jou doen zoals bijvoorbeeld WP Super Cache. Wil je het liever zelf doen? Volg de gids van GTMetrix.

Key takeaway: Hoe langer je cache staat ingesteld, hoe minder vaak een terugkerende bezoeker van je website opnieuw bepaalde bestanden zal moeten downloaden.

Comprimeer CSS en Javascript bestanden

Screenshot van CSS Compressor. Een tool om je CSS bestanden te verkleinen.

In de meeste gevallen zullen de CSS en Javascript bestanden van je website niet gecomprimeerd zijn. Dat betekent dat het bestand groter is doordat er spaties, tabs etc. worden gebruikt.

Tools zoals CSS Compressor staan je toe je CSS code in te geven, waarna je de verkleinde versie krijgt. Het meldt dan ook ineens hoeveel bestandsgrootte je hebt bespaard. Ook voor Javascript bestanden bestaan zo'n tools, zoals bijvoorbeeld JSCompress.

Zorg er wel voor dat je altijd een kopie van je bestand bewaart. Als je het comprimeert, wordt het immers veel moeilijker om te lezen. Comprimeer je Javascript bestanden, dan kan het ook zijn dat de tool bijvoorbeeld je functies hernoemt zodat het later moeilijk is om exact te weten over wat het nu gaat.

Key takeaway: Hoe kleiner je bestanden, hoe minder je bezoeker zal moeten downloaden vooraleer je website wordt getoond.

Conclusie

Een lange laadtijd heeft een heel aantal belangrijke nadelen. Over het algemeen zal het frustratie opwekken bij je bezoekers. Ze zullen je website daardoor sneller verlaten of minder grondig gebruiken. Daarnaast zal een groot aantal potentiële klanten je onderneming afrekenen op basis van de te lange laadtijd van je website. Tot slot zal Google je afstraffen met als gevolg dat je minder goed in zoekresultaten zal worden getoond.

Hoewel de laadtijd van je website een eerder technische aangelegenheid is, zijn de effecten ervan op je onderneming dus niet te onderschatten.

Check vandaag nog de laadtijd van je website en gebruik de tips in dit artikel om je te helpen jouw laadtijd te verkorten. Hulp nodig? Laat het ons weten.

Geplaatst op 08-03-2020