Administratie, leads opvolgen, netwerken, personeel managen, e-mails beantwoorden... De klok rond jongleer je als ondernemer een lijst van taken om je onderneming te doen draaien en verbeteren.

Een goede website? Veel ondernemers beschouwen dat niet als een van de hoogste prioriteiten op die lijst.

Misschien ben je niet zeker of het nuttig is om te investeren in een website? Of misschien heb je wel een website, maar twijfel je of je die zou moeten updaten?

In dit artikel overlopen we 6 redenen waarom een goede website essentieel is voor jouw onderneming.

Top 6 redenen waarom een goede website essentieel is

1. Eerste indruk

Beeld je in dat je op zoek bent naar een bepaald product of dienst. Misschien wil je snel contactgegevens van een onderneming opzoeken, een afspraak vastleggen of een spannend boek kopen.

Wat is het eerste dat je doet? Je googlet het.

Als jouw onderneming een website heeft zal dat in veel gevallen dan ook het eerste zijn wat een potentiële klant van je onderneming ziet.

Wat gebeurt er als die potentiële klant op je website komt? Dan heeft die slechts 0,05 seconden nodig om te oordelen of je onderneming al dan niet de moeite waard is.

Hun eerste indruk is dus kort, maar krachtig. En we kennen allemaal het gezegde: "je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken".

Key takeaway: Een goede website betekent een goede eerste indruk. En een goede eerste indruk betekent een grotere kans dat je jouw potentiële klant omzet in een betalende. Heb je een slechte website? Dan begin je meteen met een achterstand om het vertrouwen van je potentiële klant te winnen.

2. Vertrouwen en geloofwaardigheid

Jouw onderneming is gebaseerd op geloofwaardigheid en het vertrouwen dat klanten in haar hebben.

75% van consumenten geeft toe dat zij een beslissing maken over de geloofwaardigheid van een onderneming op basis van haar website.

57% van alle mobiele gebruikers zegt geen onderneming aan te bevelen wanneer haar website slecht ontworpen is of zich niet aanpast aan mobiele apparaten.

Een slechte website? Dan begin je met een achterstand om het vertrouwen van je potentiële klanten te winnen.

Een goede website daarentegen draagt bij aan de geloofwaardigheid van je onderneming en het vertrouwen dat potentiële klanten erin hebben.

Hoe verzeker je geloofwaardigheid en vertrouwen via je website? Dat kan op een aantal manieren:

  • Professionaliteit: door een ontwerp van je website dat volledig aansluit bij je merk, een logische structuur die afgestemd is op je doelpubliek en correct taalgebruik benadruk je dat je een professional bent.
  • Autoriteit: door artikelen, publicaties, video's, recensies en andere middelen op je website te plaatsen, toon je aan je potentiële klanten dat je een authoriteit bent in je vakgebied.
  • Het overwegen waard: potentiële klanten gaan in de meeste gevallen niet onmiddellijk voor een product of dienst kiezen. Ze kijken rond en maken een afweging tussen een aantal opties die het overwegen waard zijn. Door middel van een duidelijk overzicht van wie jij bent, wat je doet, wie je al hebt geholpen en hoe en wat andere over jou zeggen kan je aantonen dat je levert wat je belooft. Zo verzeker je dat je potentiële klanten je gaan overwegen wanneer ze een beslissing moeten maken.
Key takeaway: een onderneming staat of valt met haar geloofwaardigheid en het vertrouwen dat klanten in haar hebben. Via een goede website verzeker je hen dat je een professional bent die hun vertrouwen waard is.

3. Een marketing tool

Uit een studie van RainToday blijkt dat 97% van de consumenten aangeeft dat een website hun aankoopbeslissing beïnvloedt.

Jouw website heeft dus een enorm potentieel om als onderdeel van je marketing strategie bij te dragen aan de doelen van je onderneming.

Wil je bijvoorbeeld meer klanten? Of wil je jouw klanten informeren over het laatste nieuws in je sector? Daar kan je je website voor gebruiken.

Een aantal voorbeelden van hoe je jouw website als marketing tool kan inzetten:

  • Recensies van klanten weergeven (vertrouwen).
  • Artikelen schrijven om je expertise te benadrukken (vertrouwen, merkbekendheid, authoriteit).
  • Specifieke landing pages maken voor een bepaald product of service en klanten daar naartoe te laten gaan via advertenties (conversies).
  • Gedetailleerde beschrijvingen geven van je producten of diensten (vertrouwen).
  • Je website zo in te stellen dat het duidelijk en enorm gemakkelijk is voor mensen om vrijblijvend contact met je op te nemen (conversies).
  • Een Ebook aanbieden die bezoekers kunnen downloaden na zich in te schrijven op je nieuwsbrief (conversies).
  • ...
Key takeaway: Een goede website waar een grondige strategie achter zit is van onschatbare waarde als onderdeel van jouw marketing strategie.

4. Onafhankelijkheid

Veel KMO's denken dat het volstaat om een Facebook business pagina te hebben. Zo is je onderneming online aanwezig. Toch?

Niet alleen straalt een onderneming met enkel een Facebook-pagina weinig geloofwaardigheid uit, bovendien ben je dan ook niet volledig onafhankelijk.

Wat bedoelen we daar mee?

Alle content die je op je Facebook-pagina plaatst en alle volgers die je hebt verzameld, kunnen van de ene op de andere dag zomaar verdwijnen als Facebook besluit haar gebruiksvoorwaarden of zelfs haar volledige diensten aan te passen.

Vindt Facebook dat bepaalde content die je deelt niet door de beugel kan? Dan kunnen ze die blokkeren. Kiezen ze ervoor om hun volledige Facebook-business strategie om te gooien? Dan kan je weinig anders doen dan je daar bij neer te leggen.

Daarnaast ben je op andere platformen (zoals bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn) gelimiteerd in de opties om jezelf te profileren. Het is een one size fits all aanpak.

Key takeaway: Over je eigen website ben jij baas. Jij kiest zelf de structuur, presentatie en inhoud die het beste bij jouw onderneming past. Daarenboven hoef je je ook geen zorgen te maken dat je website van de ene op de andere dag volledig verandert of zelfs verdwijnt.

5. Vindbaarheid

Tegenwoordig gebruiken mensen steeds meer een zoekmachine vooraleer ze een beslissing maken over een eventuele aankoop.

Kijk maar naar jezelf. Wat doe jij het eerste wanneer je op zoek bent naar iets? Googlen, toch?

Met een goede website die strategisch is opgebouwd en correct gecodeerd is, vergroot je de kans dat je potentiële klanten je online vinden en zo met je onderneming in contact komen.

Plaats je daarenboven regelmatig kwaliteitsvolle blog posts op je website? Dan vergroot je die kans nog meer. Een studie van Hubspot wees uit dat je hierdoor gemiddeld 55% meer bezoekers hebt.

Key takeaway: Een goede website vergroot de vindbaarheid van je onderneming in zoekresultaten. Hoe meer bezoekers, hoe meer kansen om potentiële klanten om te zetten in betalende.

6. Altijd bereikbaar

Via een website kunnen potentiële klanten je op elk uur van elke dag bereiken. Zelfs wanneer jij na je werkdag naar huis gaat, blijft je website voor jou werken.

Wilt een potentiële klant extra informatie? Dan kan hij die nalezen. Heb je een webshop? Dan kunnen klanten op eender welk moment een product of dienst aankopen.

In uitzonderlijke situaties zoals de coronacrisis wordt het belang van digitale bereikbaarheid nog maar eens benadrukt.

Hoe gemakkelijker je het maakt voor je potentiële klanten om met je onderneming in contact te komen, hoe groter de kans dat je hen omzet in betalende klanten.

Key takeway: klanten zijn steeds meer gewend om onmiddellijk te krijgen wat ze willen. Een goede website zorgt ervoor dat je potentiële klanten op elk moment van de dag met je onderneming in contact kunnen komen. Zo vergroot je de kans om hen om te zetten in betalende klanten.

Conclusie

Een website is meer dan ooit belangrijk om je onderneming te profileren. In de meeste gevallen zal je website het eerste contactpunt zijn met je potentiële klant en een goede eerste indruk is goud waard. Ook na die eerste kennismaking zullen potentiële klanten je onderneming beoordelen op de professionaliteit van je website.

Daarnaast is je website ook van onschatbare waarde als tool in je marketingstrategie. Van meer klanten bereiken tot je expertise benadrukken, een goede website kan je daarbij helpen. Via je website kan je je bovendien consistent en onafhankelijk profileren op het internet zonder je zorgen te moeten maken. Tot slot vergroot een goede website je vindbaarheid in zoekresultaten. Meer bezoekers, meer kansen om potentiële klanten om te zetten in betalende. En omdat je website altijd bereikbaar is, vergroot je die kans nog meer.

De tijden dat je zomaar een website snel bij elkaar kon gooien zijn voorbij. Potentiële klanten verwachten professionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Voldoet jouw website daar niet aan? Dan zal de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in je onderneming een sterke klap krijgen.

Geplaatst op 25-03-2020