9 min. leestijd

Hoe maak je de perfecte dienstenpagina: 5 tips

Biedt je bedrijf een dienst aan je klanten aan? Dan is een dienstenpagina op je website essentieel.

Waarom? Omdat een dienstenpagina een paar belangrijke functies heeft:

  1. Duidelijk uitleggen wat je doet
  2. De waarde die je dienst aan je klanten geeft benadrukken
  3. Positioneer jezelf als een expert
  4. Leid je potentiële klant naar de volgende stap in je proces

In wezen is het een pagina waarop je je potentiële klant je dienst verkoopt.

Misschien heeft je bedrijf geen dienstenpagina. Of misschien ben je bezig de jouwe te herontwerpen. Hoe dan ook, we hopen dat je deze 5-punten checklist nuttig vindt om de impact van je dienstenpagina te maximaliseren.

Tip 1. Zorg dat je dienstenpagina een duidelijke titel heeft

Er is een tijd en plaats voor leuk, creatief schrijven. Een titel voor je dienstpagina schrijven hoort daar niet bij.

Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden. Kun je raden welke dienst er verleend wordt?

  • "Wij creëren verbazingwekkende digitale ervaringen"
  • "Druk jezelf uit, maak indruk op jezelf"
  • "We laten je niet in het ongewisse"

Hoewel deze zinnen misschien leuk en creatief klinken, brengen ze niet over welke service verleend wordt. Het resultaat? Verwarring en verminderde goodwill. Je dwingt een potentiële klant er werk in te steken om te ontdekken welke service je verleent.

Het herschrijven van deze dienst paginatitels maakt het veel duidelijker:

  • "iOS app ontwikkeling"
  • "Coaching bij spreken in het openbaar"
  • "Elektriciteitswerken"

Key takeaway: Als een potentiële klant op je dienstenpagina belandt, zorg dan dat hij of zij meteen kan zien welke dienst je aanbiedt. Doe dit door ervoor te zorgen dat je titel de dienst duidelijk beknopt beschrijft, zonder pluisjes, loze woorden, of marketing lingo.

Tip 2. Maak de voordelen duidelijk

Een van de grootste fouten die je als ondernemer kunt maken is te denken dat potentiële klanten wel weten waarom jouw dienst goed bij hen past. Deze denkwijze leidt tot een dienstenpagina die geen uitleg bevat over de voordelen van je dienst.

Potentiële klanten zullen niet begrijpen waarom ze zich iets van je dienst zouden moeten aantrekken en ze zullen geen actie ondernemen.

Dus, hoe kunnen we dit verhelpen?

Maak duidelijk wat je dienst doet - Nogmaals, probeer niet al te creatief te worden. Beschrijf je dienst op een manier waarop zelfs een kind hem zou kunnen begrijpen.

Zorg ervoor dat je alle waardevolle voordelen noemt - Je dienst is voor jou uiterst duidelijk. Dat kan ertoe leiden dat je enkele voor de hand liggende voordelen overslaat die potentiële klanten uiterst aanlokkelijk zouden kunnen vinden. Neem een stuk papier en maak een lijst van alle elementen van waarde die je klanten krijgen. Controleer dan of je website ze allemaal duidelijk communiceert.

Key takeaway: Zorg ervoor dat een potentiële klant zich kan voorstellen hoe je dienst zijn/haar leven zal veranderen. Doe dit door ervoor te zorgen dat je alle voordelen van je dienst op je dienstenpagina zet.

Tip 3. Toon sociaal bewijs

Volgens de Nielsen Global Trust in Advertising Survey, is de meest vertrouwde vorm van marketing in Europa mond-tot-mond reclame van mensen uit je eigen netwerk. Als iemand die je kent en vertrouwt je iets aanbeveelt, zul je hem waarschijnlijk op zijn woord geloven.

De online meningen van andere klanten zijn, in wezen, ook een vorm van mond-tot-mond reclame.

In Europa verklaart een onthutsende 60% van de mensen verklaart dat ze de online meningen van anderen volledig vertrouwen. Uit de studie bleek ook dat dit vertrouwen omgekeerd evenredig toeneemt met de leeftijd van de respondent (hoe jonger, hoe meer vertrouwen). Dit betekent dat deze vorm van reclame alleen maar belangrijker zal worden naarmate de tijd verstrijkt.

Goed, maar waarom is dit belangrijk voor de dienstenpagina van je website?

Mensen hebben de neiging zaken te doen met bedrijven die ze vertrouwen. We lieten je net statistieken zien die benadrukken hoe hoog mensen de mening van anderen waarderen. Daarom kunnen we sociaal bewijs inzetten om de effectiviteit van je dienstenpagina sterk te verbeteren.

Maar hoe gebruik je sociaal bewijs op je website? Hier volgen een paar technieken en voorbeelden uit de praktijk:

Wil je meer leren over hoe je sociaal bewijs kunt gebruiken? Lees mijn artikel over hoe je sociaal bewijs kunt gebruiken om meer te verkopen via je website.

Screenshot van de homepage van stripe.com
Stripe gebruikt logo's om te laten zien dat het vertrouwd wordt door grote merken. Bron: stripe.com

Logos - Werkt je bedrijf met bekende merken? Voeg de logo's van die merken toe om het vertrouwen te vergroten. "Als X hen vertrouwt, moeten ze wel een goede dienst/product leveren".

Screenshot van de 'plan een bezoek' pagina van het Tennessee Aquarium onderschrift: Het Tennessee Aquarium gebruikt getuigenissen om te benadrukken hoe tevreden hun bezoekers zijn. Bron: tnaqua.org

Testimonials - Heb je klanten die zeer tevreden over je waren? Waarom vraag je ze niet dat in een paar zinnen op te schrijven? Gebruik hun woorden om potentiële klanten te overtuigen.

Screenshot van de homepage van maderenovation.com
Made Renovation gebruikt zowel publicaties als beoordelingen om vertrouwen te wekken. Bron: maderenovation.com klasse: breed

Publicaties - Heeft je dienst in een publicatie (krant, tijdschrift, blog, ...) gestaan? Gebruik de logo's van die publicaties op je website. Potentiële klanten zullen onbewust de autoriteit van die publicaties aan je bedrijf koppelen.

Screenshot van de homepage van joinhoney.com
Honey laat zien hoeveel beoordelingen ze gekregen hebben, samen met de totale waardering om vertrouwen te wekken. Bron: joinhoney.com

Ratings - Scoren klanten je dienst hoog op vertrouwde beoordelingswebsites (Google my Business, LinkedIn ratings, Trustpilot, enz.)? Dit is een uitstekende snelle visuele manier om potentiële klanten te laten zien dat anderen je dienst waarderen.

Key takeaway: Mensen kopen van bedrijven die ze vertrouwen. Een van de beste manieren om de betrouwbaarheid van je bedrijf te vergroten is door sociaal bewijs te gebruiken. Kijk welk sociaal bewijs je bedrijf aan zijn dienstenpagina kan toevoegen om te laten zien dat je je dienst kunt waarmaken.

Tip 4. Laat zien met wie ik te maken krijg

Wie zit er achter dit bedrijf? Met wie zal ik zaken doen? Is dit wel een echt bedrijf?

Door authentieke fotografie te gebruiken van de mensen achter je bedrijf, zul je niet de zoveelste gezichtsloze, corporatieve entiteit zijn. Je komt menselijk over en geeft de potentiële klant een glimp van met wie hij of zij zaken zou kunnen doen. Dit schept een menselijke band die de drempel voor potentiële klanten om zaken met je te doen verlaagt.

Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat klanten die menselijke band steeds belangrijker vinden:

"[...] gebruikers verwachten nu van bedrijven een verhoogde mate van authenticiteit en transparantie, niet alleen op hun websites, maar in elke interactie die iemand met de organisatie kan hebben. Meer dan ooit zijn gebruikers sceptisch over bedrijven en kijken ze dwars door ingewikkelde bedrijfspraat, jargon en stockfotografie heen."

Jakob Nielsen
Principal van de Nielsen Norman Group

Denk er eens over na. Als je een website ziet voor een dienstverlenend bedrijf met stockfoto's, wat is dan je buikgevoel?

Een foto die het verschil laat zien tussen een goede en een slechte foto.

Het linker plaatje houdt niemand voor de gek. Wanneer heb je ooit mensen samen zien juichen achter een enkele laptop? Het schreeuwt nep en niet-authentiek. De rechter lijkt echter veel authentieker. Het lijkt alsof het een ontmoeting in het echt zou kunnen zijn.

Dus als je wilt dat je dienstenpagina zo effectief mogelijk is, gebruik dan foto's die authentiek en menselijk zijn, en de persoonlijkheid van je bedrijf laten zien.

Key takeaway: Meer dan ooit zijn gebruikers sceptisch over bedrijven. Gebruik oprechte foto's van jou en/of je team om persoonlijker over te komen. Dit vergroot uiteindelijk het vertrouwen en verhoogt de effectiviteit van je dienstenpagina.

Tip 5. Eindig met een sterke oproep tot actie

Je hebt duidelijk uitgelegd wat je doet, laten zien dat je je beloften kunt waarmaken. Je potentiële klant is helemaal overtuigd van je dienst en heeft het einde van je dienstenpagina bereikt.

Maar wat nu? Je wilt je potentiële klant niet laten hangen. Je moet hem of haar naar de volgende stap leiden.

Wat is de volgende stap? Vraag jezelf af:

  • Wat wil je dat ze doen?
  • Wat is de volgende logische stap in je proces?

Een gratis offerte aanvragen? Gewoon contact opnemen? Een e-book downloaden?

Wat het ook is, zorg ervoor dat je je dienstenpagina eindigt met een duidelijke oproep tot actie die je potentiële klant naar die gewenste actie duwt.

Een goede oproep tot actie bestaat uit een duidelijke titel, tekst (optioneel), en een knop.

Hier zie je een paar voorbeelden:

Screenshot van de pagina van mollie.com functie
Mollie.com wil gebruikers de weg wijzen om zich aan te melden voor hun dienst.
Screenshot van barrbuild.co.uk
Barrbuild.co.uk eindigt hun individuele dienstenpagina's met een op maat gemaakt call to action blok.

Dus, hoe ga je je dienstenpagina verbeteren?

Hopelijk heb je iets aan deze checklist gehad. Zo niet, verbeter je verkoopspagina's aan de hand van deze tips en laat ons weten hoe het is gegaan.

  • Leestijd

    9 min. leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter