6 min. leestijd
Je bent op een netwerkbijeenkomst.
Je loopt naar een tafel, stelt je voor en vraagt de ander beleefd wat hij doet.
Voor je het weet zit je aan die tafel vast en luister je naar een exposé van 10 minuten, bezaaid met jargon en zinnen die dagen lijken te duren.
"Wat doet die persoon eigenlijk?"
Je probeert delen van hun uitleg bij elkaar te puzzelen om er achter te komen, maar tevergeefs.
Als ze eindelijk ophouden met praten, ben je te bang om het zelfs maar te vragen.
Dat is de ervaring die de meeste bezoekers hebben als ze op een Over ons pagina belanden.
Het bedrijf begint maar door te ratelen over zichzelf zonder de tijd te nemen om duidelijk uit te leggen wat ze doen.
De bezoeker blijft verward achter, en je bedrijf heeft zojuist een vreselijke indruk gemaakt.
En dat is nog maar één veel voorkomende fout die de meeste bedrijven maken op de over pagina van hun website.
Maar voor we dieper ingaan op de 3 meest voorkomende fouten die bedrijven maken, bekijken we eerst wat een website over pagina is.
Wat is een Over ons pagina?
Een Over ons pagina is een introductie van je bedrijf aan een potentiële klant het een of meer van deze elementen:
- Foto's van jou en je team
- Het verhaal achter je bedrijf
- Je missie
- Recensies van vroegere klanten
- Prijzen en certificeringen
- etc.
Het voornaamste doel van elke Over ons pagina? Jezelf voorstellen en vertrouwen opbouwen.
Waarom is een over ons pagina essentieel?
Je bezoeker wil weten met wie hij zou kunnen samenwerken. Hun eerste halte? De Over ons pagina. Ze gebruiken die pagina om een eerste indruk te krijgen van met wie ze te maken zullen krijgen. Op bijna al mijn projecten blijkt uit de analytics dat het een van de meest bezochte pagina's is.
Het is een eerste kans om bij potentiële klanten vertrouwen te beginnen opbouwen. De keerzijde is dat als ze een slechte eerste indruk krijgen, de kans groot is dat je afscheid kunt nemen van je potentiële klant.
Daarom is de Over ons pagina essentieel.
3 veel voorkomende fouten op een Over ons pagina en hoe ze op te lossen
Nu je weet wat het is en waarom het belangrijk is, is het tijd om de jouwe te gaan verbeteren!
Fout 1. Niet uitleggen wat je doet
Als je op een netwerkbijeenkomst bent en iemand vraagt je om je voor te stellen, doe je dan het volgende:
A. Begin je te ratelen
B. Geef je een korte uitleg van wat je doet
Als je een verstandig mens bent, geef je de voorkeur aan optie B. Waarom? Omdat het een beleefde en efficiënte manier is om het gesprek op gang te brengen. Bovendien houdt niemand op netwerkbijeenkomsten van die mensen die maar niet kunnen ophouden over zichzelf te praten (heb ik gelijk?).
En toch verzuimen de meeste bedrijven op de over pagina van hun website een korte uitleg te geven van wat ze doen.
De twee meest voorkomende problemen zijn:
- Ze geven een verklaring die te vaag is. Bijvoorbeeld, verklaringen als "wij creëren digitale oplossingen" zijn te ruim. Ben je een grafisch ontwerper? Webontwerper? Misschien een app ontwikkelaar? God mag het weten.
- Ze gaan ervan uit dat hun bezoeker weet wat ze doen, slaan de inleiding over, en beginnen meteen over zichzelf te ratelen.
Dat zijn grote fouten die meestal veroorzaakt worden doordat het bedrijf er ten onrechte van uitgaat dat iedereen weet wat ze doen. Dat is iets wat je nooit moet doen. Ga er altijd van uit dat je bezoeker krik weet over je bedrijf (zelfs als je "de marktleider" bent ;-)).
De oplossing is eenvoudig.
Geef een duidelijke uitleg van wat je bedrijf doet in een alinea of twee. Niets te luxe. Hou het duidelijk en to the point. Het is een mooie manier om het gesprek op gang te brengen.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar het wordt schokkend vaak over het hoofd gezien. Je zou verbaasd zijn hoeveel bedrijven er niet in slagen dit op hun website te doen
Fout 2. Niet menselijk zijn
Met wie doe je liever zaken: een gezichtsloos bedrijf of een bedrijf met echte mensen?
Je hebt het waarschijnlijk al geraden. Het is iets wat ik in mijn blog steeds weer herhaal: mensen doen graag zaken met echte mensen, mensen die ze kunnen vertrouwen. Schokkend, niet?
Nu meer dan ooit staan klanten steeds sceptischer tegenover bedrijven. Ze kijken dwars door het jargon, de stockfoto's en het corporate lingo heen. Met andere woorden: je kunt ze niet in de maling nemen.
De oplossing?
Wees niet zakelijk. Wees menselijk.
Hier zijn een paar manieren waarop je dat kunt doen:
- Gebruik foto's van echte werknemers en producten (geen stockfoto's).
- Schrijf in korte, duidelijke zinnen geschreven in gewone taal (geen jargon).
- Toon onbevooroordeelde en ongefilterde recensies van vroegere klanten.
- Bied meerdere kanalen om met de mensen van je bedrijf in contact te komen (bijvoorbeeld sociale media profielen, individuele e-mail adressen, enz.)
- ...
Het komt er allemaal op neer dat je geen gezichtsloos bedrijf bent, maar een bedrijf met echte mensen dat communiceert op een manier die iedereen kan begrijpen.
Fout 3. Niet uitleggen waarom je het doet
Ik haat het de zoveelste te zijn die Simon Sinek citeert, maar ik ga het toch doen:
"People don't buy what you do; they buy why you do it."
Ik weet het, ik weet het. Het is al te vaak gebruikt, maar hoor me uit.
Zoals ik in de vorige tip al zei: mensen staan steeds sceptischer tegenover bedrijven. Ze zien ze als gezichtsloze, geldbeluste entiteiten die zich niet echt om hen bekommeren.
Een manier om dit tegen te gaan is duidelijk uit te leggen waarom je in zaken bent. Dit gebeurt meestal in de vorm van een mission statement. Het is de meest efficiënte manier om een emotionele band te scheppen en nogmaals te benadrukken dat je menselijk bent.
Stel dat je op de over pagina van een fotograaf belandt. Aan welke zou je de voorkeur geven:
- "Wij helpen je je herinneringen vast te leggen zodat je ze voor altijd kunt koesteren."
- "We hebben een passie voor fotografie".
Je zou waarschijnlijk de eerste kiezen. Het benadrukt waarom ze doen wat ze doen, en het wekt een emotionele reactie op die vertrouwen schept. De tweede is algemeen, saai en vertelt je niets over hun beweegredenen.
Zorg ervoor dat je een duidelijke missieverklaring toevoegt die je potentiële klant vertelt waarom je het doet.
Samengevat
- Ga er niet van uit dat je bezoeker weet wat je doet. Geef een duidelijke en to-the-point uitleg van wat je bedrijf doet.
- Mensen doen graag zaken met mensen. Wees geen gezichtsloos bedrijf. Gebruik technieken zoals het gebruik van echte foto's, duidelijke teksten geschreven in gewone taal, het laten zien van recensies, en het geven van contactinformatie van echte mensen om te benadrukken dat je menselijk bent.
- Laat potentiële klanten zien waarom je doet wat je doet. Zo schep je een emotionele band en benadruk je dat je menselijk bent.
Toch liever wat hulp van een professional? Contacteer ons gerust.