Website homepage: hoe trek je de aandacht van je bezoeker?

Website homepage: hoe trek je de aandacht van je bezoeker?

Een van de belangrijkste redenen waarom websites sucken, is dat ze simpelweg de aandacht van hun bezoekers niet trekken.

Stel dat je tuin er de laatste tijd wat armzalig uitziet, maar je vindt nooit de tijd om de schaar ter hand te nemen en er wat aan te doen. Dus neem je eindelijk het besluit om de hulp van een tuinman in te roepen.

Na een snelle zoekactie via Google beland je op de volgende website:

Een voorbeeld van een website homepage die niet duidelijk uitlegt waar de website over gaat
  • Zijn ze een tuinbedrijf?
  • Kunnen ze me met mijn probleem helpen?
  • Hoe contacteer ik ze?
  • Waar vind ik meer info over hun bedrijf?

Frustrerend!

Je klikt snel op de terug knop en zoekt via Google naar het volgende bedrijf.

Klinkt dit herkenbaar?

De meeste websitebezoekers zijn ongeduldig. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde bezoeker in 0,05s (50ms!) beslist of een bedrijf de moeite waard is.

Dat betekent:

Als je niet snel hun aandacht trekt, gaan ze geen moeite doen en je website verlaten.

In dit artikel leggen we je simpel uit hoe je ervoor zorgt dat je homepagina wél hun aandacht trekt en ervoor zorgt dat ze moeite gaan investeren in je bedrijf te leren kennen.

1. Beantwoord het wat, waarom, en de actie.

"Oké klinkt redelijk, maar hoe kan ik mijn website optimaliseren om bezoekers te trekken?"

Stel dat je op een netwerkbijeenkomst bent en iemand loopt naar je toe. Begin je dan zomaar alle mogelijke vragen die deze persoon zou kunnen hebben te beantwoorden? Nee. Dat zou hectisch (en eerlijk gezegd onbeleefd) zijn.

Je wacht tot hij of zij gewoon zegt "hé, mijn naam is X, wat is de jouwe, en wat doe je?". Pas nadat je een eerste kennismaking hebt gegeven, kan hij of zij dieper graven om jou en je bedrijf echt te leren kennen.

Dat is precies hoe een website werkt. Als een bezoeker op je website landt, wil hij gewoon een gemakkelijke, schone en beknopte kennismaking met je bedrijf. Als dat achter de rug is en dat bevalt, kunnen ze dieper in je website gaan graven om een antwoord te vinden op andere vragen die ze kunnen hebben.

Dus hoe geef je ze die gemakkelijk te verteren inleiding? Door deze drie eenvoudige vragen te beantwoorden:

  • Wat biedt je bedrijf aan?
  • Waarom zou het de bezoeker iets moeten schelen?
  • Welke actie kan de bezoeker ondernemen?

Door deze drie vragen te beantwoorden stel je in feite je bedrijf voor en laat je de bezoeker snel begrijpen of dit inderdaad is wat hij of zij zoekt.

Nemen we het eerdere voorbeeld van de persoon die een tuinman zoekt. Stel dat het hoveniersbedrijf wel een mooie website had met de volgende kopregel:

Een goed voorbeeld van een website kopregel die duidelijk uitlegt waar de website over gaat

De bezoeker weet nu meteen bij het landen op deze website:

  • Dat dit bedrijf zowel tuinen onderhoudt als aanlegt (wat).
  • Dat ze ervoor zorgen dat je zonder gedoe van je tuin kunt genieten (waarom).
  • Dat je kunt beginnen door een gratis offerte aan te vragen of contact met ze op te nemen (actie).

Dat is nu een aangename inleiding. Duidelijk, beknopt, en er wordt weinig tot geen inspanning van je bezoeker gevraagd.

Door een eenvoudige geruststelling recht van de mat te geven door te antwoorden op het wat, waarom en de actie, zul je je bezoeker zo min mogelijk frustreren. Als deze bezoeker inderdaad op zoek is naar een product of dienst dat je bedrijf aanbiedt, heb je hem binnengehaald en zijn aandacht getrokken.

Jackpot.

Nu vraag je je misschien af: "dit klinkt allemaal nogal rechttoe rechtaan" en ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dit geen raketwetenschap is. Maar je zult er versteld van staan hoe weinig bedrijven deze drie vragen werkelijk meteen duidelijk maken op hun website.

Ik hoop dat je inmiddels de kracht inziet van het onmiddellijk beantwoorden van de wat, waarom en actie. Het enige wat je nog moet doen? Implementeer het!

2. Dus, hoe implementeer ik dit op mijn eigen website?

Stap 1. beantwoorden

Het eerste wat je zult moeten doen is (uiteraard) deze drie vragen voor je bedrijf beantwoorden:

  • Wat biedt je bedrijf aan?
  • Waarom zouden ze er om moeten geven?
  • Welke actie wil je dat ze ondernemen?

Om je op weg te helpen kun je hier een sjabloon downloaden en verderop in dit bericht de voorbeelden bekijken.

Het wat

Dit is waarschijnlijk de gemakkelijkste vraag om te beantwoorden voor elke ondernemer. Wat is het dat je doet? Welke producten of diensten bied je aan?

Onderschat echter niet hoe moeilijk het is om deze vraag op een duidelijke en beknopte manier te beantwoorden. Je moet echt diep graven en tot de essentie doordringen. Vraag elke bedrijfseigenaar wat hij doet, en hij zal waarschijnlijk 5 minuten achter elkaar praten. Maar als je ze vraagt het tot 1 zin terug te brengen, wordt het onvermijdelijk ongemakkelijk.

Dus ga er zo creatief mee om als je wilt, maar zorg er wel voor dat het maximaal 1 zin is en dat een buitenstaander begrijpt waar je bedrijf over gaat zonder extra uitleg.

Het waarom

Zelfs als je het uiterst duidelijk gemaakt hebt wat het is dat je aanbiedt, zul je je bezoekers toch moeten vertellen waarom ze erom zouden moeten geven.

Geen enkele klant heeft ooit gehoord wat een bedrijf doet en denkt "WOW, dat is wat ik altijd al nodig had!". Je moet er niet van uitgaan dat hij of zij weet waarom je product of dienst voor hen belangrijk is. Help hen dus zich voor te stellen waarom je product of dienst nuttig voor hen is door het hen expliciet te vertellen.

Wat zit er voor hen in? Waarom zou het hen iets moeten schelen?

De actie

Nu weten ze wat je doet en wat er voor hen in zit, maar als kers op de taart ga je ze nu ook vertellen wat ze kunnen doen om de boel op gang te brengen. Want aan het eind van de dag wil je toch dat je bezoeker een specifieke actie onderneemt die gunstig is voor je bedrijf, nietwaar?

Dus, welke actie wil je dat je bezoeker onderneemt? Wil je dat ze contact met je opnemen, een offerte aanvragen, een afspraak boeken, een e-book downloaden...?

Mensen zullen geen actie ondernemen tenzij je ze die op een presenteerblaadje aanreikt. Daarom moet je de actie die je wilt dat ze ondernemen samenvatten in een woord of een korte zin die gemakkelijk op je website gebruikt kan worden via een link of een knop.

Hier zijn wat voorbeelden om je op weg te helpen:

  • "Neem contact op"
  • "Bel ons vandaag nog"
  • "Boek een gratis gesprek"
  • "Boek een afspraak"
  • "Download ons e-book"
  • "Vraag een gratis voorstel aan"

Stap 2. Double check

Je bent een expert in wat je doet. Je leeft en ademt je bedrijf dag in dag uit. Dit heeft een keerzijde. Je begint te denken dat iedereen dezelfde kennis heeft als jij. Dat kan een probleem zijn, want je wilt deze vragen zo eenvoudig en zo duidelijk mogelijk beantwoord zien.

De oplossing? Vraag buitenstaanders (familie, vrienden, geliefden, vreemden zelfs) om de antwoorden die je hebt opgeschreven te bekijken door ze de volgende vraag te stellen:

"Begrijp je, na dit gelezen te hebben, wat mijn bedrijf biedt, waarom dit belangrijk is voor een klant, en wat ik zou willen dat ze doen?"

Neem elk stukje geldige feedback ter harte en ga zo nodig terug naar de tekentafel en herschrijf je antwoorden. Er gaat niets boven opbouwende kritiek. Ik beloof je dat je er baat bij zult hebben

Stap 3. Implementeer

Implementeer tenslotte de antwoorden op deze drie vragen in de kopregel van je homepage. Dit is de eerste pagina van je website in het gedeelte net onder de navigatie. Waarom hier? Dit is het eerste wat elke bezoeker zal zien.

Een soort opmaak kun je in de kopregel van je website gebruiken om duidelijk antwoord te geven op de wat, waarom, en actie.

Zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar is (het contrast tussen de achtergrond en de tekst) en dat de actie duidelijk van andere tekst te onderscheiden is door er een andere kleur, knoppenstijl of een andere visuele stijl aan te geven.

Dat is het. You dit it champ!

3. Voorbeelden

Wil je controleren of je op de goede weg bent? Hier zijn een paar voorbeelden van bedrijven die op hun websites duidelijk antwoord geven op het wat, waarom, en actie.

Netflix

Een screenshot van de homepage van Netflix
  • Wat? Onbeperkt films, tv, programma's, en meer.
  • Waarom? Overal kijken zonder beperkingen en langetermijnverplichtingen.
  • Actie? Ga aan de slag (maak een account aan) of meld je aan.

Uber

Een screenshot van de homepagina van Uber
  • Wat? Chauffeur worden en geld verdienen.
  • Waarom? Het is het grootste platform.
  • Actie? Meld je aan of leer meer.

Takeaway

Een screenshot van de homepage van Takeaway
  • Wat? Eten bestellen.
  • Waarom? Gemakkelijk (impliciet) online eten bestellen.
  • Actie? Toon (toon restaurants in mijn omgeving).

Proxy

Een screenshot van de homepage van Proxy
  • Wat? Een werkplek zonder aanraken.
  • Waarom? Het verspreiden van ziektekiemen uitbannen.
  • Actie? Vraag een offerte aan of Ga Touchless (meer info).

4. Conclusie: hoe de aandacht van je website bezoekers te trekken?

De meeste website bezoekers zijn ongeduldig. Vooral als ze iets specifieks zoeken. Als ze op je website landen en niet snel kunnen vatten wat je bedrijf doet, waarom dat voor hen van belang is en welke actie ze kunnen ondernemen, loop je waarschijnlijk een potentiële klant mis.

Dus, hoe trek je hun aandacht? Door drie belangrijke vragen te beantwoorden in de kop van je homepage:

  • Wat biedt je bedrijf aan?
  • Waarom zou het ze moeten interesseren?
  • Welke actie wil je dat ze ondernemen?

Als die vragen meteen beantwoord zijn, heb je je bedrijf duidelijk voorgesteld en je bezoeker in staat gesteld snel en zonder enige frustratie te beslissen of je website bij hem past of niet. En dat kan op zijn beurt het verschil maken tussen een potentiële klant of iemand die je website verlaat en nooit meer omkijkt.