7 min. leestijd

5 eenvoudige tips voor interieurarchitecten om het vertrouwen via hun website te vergroten

Stel dat je een oude Bed and Breakfast koopt die je helemaal opnieuw wilt inrichten.

Je besluit onmiddellijk om binnenhuisarchitecten gespecialiseerd in hospitality op te zoeken.

Je bekijkt twee websites:

  • Optie A: een website zonder foto's van het personeel, en ze laten geen eerder werk zien.
  • Optie B: een website die het gezicht van de eigenaar toont en case studies van recent werk met foto's van professionele kwaliteit.

Je besluit voor binnenhuisarchitect B te gaan.

Waarom?

Ze gebruikten technieken om je vertrouwen te winnen.

En uiteindelijk is het vertrouwen dat ons ertoe brengt met iemand zaken te doen.

In dit artikel bespreken we 5 eenvoudige technieken die je als binnenhuisarchitect kunt gebruiken om ook via je website het vertrouwen te vergroten en uiteindelijk meer leads te krijgen:

Tip 1. Show and tell

Twee foto's van een interieur

Stel dat je een binnenhuisarchitect zoekt.

Je stuit op de website van het bureau, en je bekijkt hun projecten om een indruk te krijgen van hun werk.

Dan zie je foto's als die hierboven.

Misschien denk je: "Wow, dat ziet er geweldig uit!"

Misschien denk je: "Ik hou niet van die stijl."

Hoe dan ook, je bent alleen in staat het visuele te beoordelen.

Dat is het probleem met alleen laten zien zonder te vertellen.

Je vertelt niet:

  • Wat de briefing van die specifieke klant was?
  • Waarom je die specifieke materialen gebruikte?
  • Waarom je die specifieke kleuren koos?
  • Waarom het meubilair op die manier is opgesteld?
  • Hoe je de verzoeken van je cliënt in het interieur integreerde?
  • ...

Dit is een van de meest voorkomende problemen die ik op de meeste websites van binnenhuisarchitecten zie. Ze plaatsen alleen maar een paar foto's per project, en dat is het dan.

Dat is een enorme gemiste kans.

Als je projecten op je website toont (wat je zou moeten doen), zorg er dan voor dat je altijd toont EN vertelt. Geef context. Zo kan je potentiële klant een goed oordeel over je werk vormen.

Voeg uitleg toe aan je foto's:

  • Een korte briefing (wat was de opdracht)
  • Het jaar van het project
  • Een korte uitleg van het resultaat (hoe ben je ertoe gekomen?)
  • Kleine uitgelichte fragmenten om bijzondere onderdelen te benadrukken
  • ...

Leid je potentiële klant door het project. Geef ze een inkijkje in je denkproces. Dit vergroot het vertrouwen en helpt hen om zich voor te stellen hoe jij hun project zou aanpakken. Het verlaagt de drempel om met jou contact op te nemen.

Tip 2. Investeer in professionele foto's

Een vergelijking tussen een schattig kindje met een camera en een professionele fotograaf

Lucy is ontzettend schattig met haar paarse speelgoedcamera, maar ze moet niet de foto's voor je portfolio maken.

Geschreven tekst is weliswaar essentieel om je visuals te versterken, maar dat betekent niet dat je de kwaliteit van je foto's kunt verwaarlozen. Je zit in de business of design. Mensen verwachten dat je er een scherp oog voor hebt. Daar komt nog bij dat je wilt dat je werk schittert en mensen aantrekt.

De enige manier om dat te doen? Investeer in een professionele fotograaf. Als het even kan, een fotograaf die gespecialiseerd is in interieurs. Geloof me, er is een groot verschil tussen specialisaties in fotografie.

Investeren in een professionele fotograaf zal de kwaliteit van je portfolio en je website massaal verhogen en op zijn beurt de lat voor een potentiële klant om met je in contact te komen lager leggen.

Tip 3. Houd je portfolio up to date

Een spookstad

Als een potentiële klant op je website belandt en je laatste projecten zijn van een paar jaar geleden, dan zakt je geloofwaardigheid in.

"Hebben ze sindsdien geen werk meer gedaan?"

"Waarom laten ze hun nieuwste werk niet zien?"

"Ze zijn waarschijnlijk niet zo goed als hun laatste project van [X] dateert."

Als je een portfolio hebt (en dat zou je moeten hebben), moet je dat up to date houden. Zorg ervoor dat het er niet uitziet als een spookstad.

Zorg voor een interne werkwijze in je onderneming om ervoor te zorgen dat je aan het eind van elk project:

  • Je potentiële klant om een recensie vraagt.
  • Een fotoshoot regelt om foto's van je project te maken.
  • Begeleidende tekst schrijft bij je visuals.
  • Alles zo snel mogelijk upload naar je site.

Een bijgewerkte portfolio vergroot het vertrouwen en zorgt ervoor dat je website altijd op zijn best presteert om potentiële klanten in betalende om te zetten.

Tip 4. Laat zien met wie ik zal samenwerken

Een vergelijking tussen een foto die heel onpersoonlijk is en een die heel persoonlijk is

Met wie doe je liever zaken: een gezichtsloos bedrijf of een bedrijf met echte mensen?

Als je het laatste geantwoord hebt, ben je net als de meeste mensen. We doen gewoon graag zaken met echte mensen, mensen die we kunnen vertrouwen.

Daar komt nog bij dat binnenhuisarchitectuur een heel intiem beroep is. Mensen nodigen je uit in hun huis of werkplek om je diensten uit te voeren. Dat vereist een extra niveau van vertrouwen.

De oplossing? Laat je gezicht zien.

Door een foto van jezelf toe te voegen, zul je:

  • me een eerste glimp geven van met wie ik te maken zal krijgen
  • je bedrijf menselijker maken
  • het vertrouwen vergroten door een menselijke connectie te maken

En uiteindelijk gaat het bij zaken doen om het verdienen van vertrouwen

Dus, laat zien wie de persoon achter het bedrijf is.

Laat je gezicht zien.

Tip 5. Laat je werkwijze zien

Een schematische weergave van een processtroom

Dit zijn de twee belangrijkste bezwaren die je potentiële klant zal hebben:

  • Kwaliteit en match - "Kunnen ze mijn type project aan? En leveren ze de kwaliteit die ik zoek?"
  • Geruststelling - "Als dat het geval is, gaan ze dan ook mijn project goed opleveren?"

Je kunt het eerste bezwaar beantwoorden met je portfolio. Een potentiële klant zal portfolios gebruiken om potentiële partners uit te filteren die niet aan zijn normen voldoen. Zowel wat de kwaliteit betreft als het soort project (commercieel, horeca, privé, ...).

Zodra ze zichzelf hebben overtuigd dat je goed werk levert, komt het tweede bezwaar naar boven. "Ze hebben al eerder goed werk geleverd, maar zullen ze mijn project ook succesvol kunnen opleveren?". Met andere woorden: ze zijn angstig om met je samen te werken.

Door hen te laten zien dat er een proces is voor je magie, zullen ze zich minder angstig voelen om met je samen te werken. Je hebt de sluier opgelicht en het mysterie verminderd. Ze krijgen een duidelijk idee van wat ze kunnen verwachten, wat uiteindelijk het vertrouwen vergroot en de drempel om met je contact op te nemen verlagen.

Samenvatting

Dit is wat je als binnenhuisarchitect moet doen als je het vertrouwen via je website wilt vergroten en de lat voor je potentiële klanten om contact op te nemen wilt verlagen:

  1. Voeg geschreven inhoud toe aan je visuals om context te geven en een potentiële klant in staat te stellen zich voor te stellen hoe je werkt.
  2. Investeer in een professionele fotograaf om ervoor te zorgen dat je werk schittert en potentiële klanten aantrekt.
  3. Houd je portfolio bij om slechte eerste indrukken te vermijden.
  4. Laat je gezicht zien om een menselijke band met je potentiële klant te scheppen.
  5. Leg je proces uit, zodat je potentiële klanten zich kunnen voorstellen hoe hun project eruit zal zien.

Ben je een binnenhuisarchitect en wil je je website naar het volgende niveau tillen?

  • Leestijd

    7 min. leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter