11 min. leestijd

Checklist: je website vernieuwen zonder je huidige Google rankings te verliezen

Na maandelang werk ben je er eindelijk klaar voor. Je nieuwe website wordt gelanceerd.

Maar niet veel later merk je het plots ... Het verkeer naar je website is drastisch gedaald!

Horror! Hoe kon dat gebeuren?

Bij het vernieuwen van je website heeft je websitebouwer geen aandacht besteed aan het behouden van je Google-posities. Daardoor moet je nu opnieuw vanaf nul te starten. Wat heel lang zal duren en kostelijk zal zijn.

Die nachtmerrie wil je natuurlijk vermijden.

Met dit handig stappenplan kan je vóór het lanceren van je nieuwe website volledig gerust zijn dat je huidige Google-posities niet verloren gaan.

Voor je start ...

Je kan onze Google Sheets template gebruiken als hulp.

Download Google Sheets template

Maak een kopie van de template, open het en onder de sheet "Instellingen" vul je de volledige link naar je website toe (bv. https://heave.be). Daarna kan je van start gaan met het stappenplan.

Stappenplan: zo verlies je je huidige Google-posities niet

  1. Som op welke pagina's zorgen voor verkeer naar je website
  2. Som op welke pagina's rangschikken in Google
  3. Som op naar welke pagina's wordt gelinkt vanaf andere websites (backlinks)
  4. Beslis wat je met elke pagina gaat doen: verwijderen, migreren of migreren en de URL behouden/redirecten
  5. Stel redirects in en update je sitemap
  6. Volg je nieuwe website op na de lancering

Stap 1. Via welke pagina's komt er verkeer naar je website?

Een screenshot van het Landing Page rapport in Google Analytics 4 met een filter om te weten te komen welke pagina's zorgen voor organisch verkeer

Welke pagina's zorgen voor verkeer naar je website via Google? Dat is belangrijk om te weten. Want als je zo'n pagina verwijdert, ben je ook het verkeer dat die pagina genereert volledig kwijt.

En dat willen we natuurlijk vermijden.

Om een lijst te krijgen van alle pagina's op je website die verkeer genereren, kan je Google Analytics (GA4) gebruiken:

  1. Klik op "Reports"
  2. "Engagement"
  3. "Landing page" - "Landing page"
  4. Klik op "Add filter" en een zijbalk zal openen
  5. Onder "Dimension" voeg je "Session medium" toe
  6. Onder "Match type" selecteer je "Exactly matches"
  7. Onder "Value" selecteer je "organic"
  8. Klik op de blauwe knop: "Apply"

Nu heb je een lijst van alle pagina's met een filter die enkel de pagina's laat zien die volgens Analytics één of meerdere keren zijn bezocht via Google (1). Je kan klikken op "Share this report" (2) en deze lijst downloaden als Excel bestand.

Actie — Kopieer al de URL's in de eerste kolom van onze Google Sheets template ("URL oude website").

Stap 2. Hoe weet je welke pagina's rangschikken in Google?

Google Search: snelle indruk

Een screenshot van Google search waar er gezocht wordt naar alle links voor een bepaalde domeinnaam

Als je google.com opent in je browser en zoekt naar: "site:wikipedia.com" (je vervangt wikipedia.com met jouw domeinnaam), zal Google je alle pagina's tonen van je website die geindexeerd zijn (en dus rangschikken). Zo kan je snel zien om hoeveel pagina's het gaat en eventueel elke individuele pagina overlopen.

  • Zijn er geen enkele pagina's geindexeerd? Dan kan je hier stoppen. Je website rangschikt voor geen enkele pagina en je hoeft dus nergens op te letten bij het maken van je nieuwe website.
  • Zijn er maar een aantal pagina's geindexeerd? Dan kan je deze handmatig noteren in je Google Sheets template onder "URL oude website".
  • Zijn er veel pagina's geindexeerd? Dan kan je de volgende tool gebruiken (zie hieronder).

Google Search Console: gedetailleerde lijst

Een screenshot van Google Search Console page indexing
  1. Klik op "Pages"
  2. Klik op "View data about indexed pages"
  3. Klik op "Export" naar Excel of Google Sheets

Je krijgt dan een bestand met een lijst van alle geïndexeerde pagina's. Met andere woorden: pagina's van je website die door Google opgenomen zijn in hun zoekresultaten.

Actie — Kopieer al de URL's naar de eerste kolom van onze Google Sheets template ("URL oude website").

Naar sommige pagina's wordt gelinkt vanaf andere sites. Dat noemen ze een backlink.

A backlink is a link that one website gets from another. In addition to driving brand awareness and referral traffic, backlinks can benefit your SEO performance.

Semrush

Hoe meer backlinks je website in totaal heeft, hoe beter dat is voor je Google-posities. Je website wordt dan als een grotere autoriteit beschouwd. Zelfs als de pagina's zelf niet rangschikken in Google, hebben ze dus wel een zekere waarde voor je website.

Als je één van die externe URLs op je website wijzigt zonder een redirect in te stellen, heb je links op websites van anderen gebroken (als een gebruiker er op klikt, dan komt die op een 404 pagina terecht). Dat is niet alleen een gemiste kans, maar het schaadt ook de autoriteit van je eigen domein.

Het is daarom belangrijk dat je alle pagina's op je website vindt waarnaar andere websites linken. Zo kun je deze behouden of omleiden, wat goed is voor SEO.

Via Google Search Console kun je gemakkelijk een lijst vinden van alle backlinks.

Google Search Console

Een screenshot van het "Links" rapport in Google Search Console

Ga naar het rapport "Links" (1) in je Google Search Console account. Onder "Externe links" worden alle pagina's op je site weergegeven waarnaar vanaf andere websites is gelinkt. Met andere woorden: pagina's die een of meerdere backlinks hebben.

Je kan klikken op "more" (2) en vervolgens kan je deze lijst exporteren naar Google Sheets of Excel.

Actie — Kopieer al de URL's in de eerste kolom van onze Google Sheets template ("URL oude website").

Stap 4: Verwijderen of behouden?

Je hebt nu een grote lijst met links in je Google Sheet bestand, maar nu moet je nog beslissen per link wat je er mee gaat doen. Aan de hand van dit overzicht kan je gemakkelijk beslissen:

Een beslissingsboom om te bepalen wat je met een pagina moet doen bij het lanceren van een nieuwe website en de SEO impact te minimaliseren

In essentie zijn er 3 mogelijke keuzes:

  1. Verwijderen
  2. Migreren
  3. Migreren & URL behouden

Verwijderen

Je kan de pagina in je nieuwe website simpelweg verwijderen als het voldoet aan deze voorwaarden:

  • De pagina levert geen verkeer op (stap 1)
  • De pagina rangschikt niet (stap 2)
  • Er zijn geen backlinks naar de pagina (stap 3)
  • De inhoud ervan is niet meer nuttig voor je bedrijf

Veiligheidshalve kan je wel nog steeds een redirect instellen, maar eigenlijk is dit niet nodig.

Actie — Verwijder de rij in het Google Sheet bestand

Migreren

Je kan de pagina migreren naar je nieuwe website als deze voldoet aan deze voorwaarden:

  • De pagina levert geen verkeer op (stap 1)
  • De pagina rangschikt niet (stap 2)
  • Er zijn geen backlinks naar de pagina (stap 3)
  • De inhoud ervan is wél nog altijd nuttig voor je bedrijf

Het is een nuttige pagina voor je merk, maar bezorgt je geen verkeer. Het maakt dus niet uit of je de URL behoudt of niet. Je kan deze pagina dus migreren naar je nieuwe website. Maar de link gemakkelijk bereikbaar via je navigatie of interne links, maar qua SEO moet je nergens rekening mee houden.

Actie — In de kolom "URL nieuwe website" vul je de nieuwe URL in van deze pagina

Migreren en de URL behouden of een redirect instellen

Als de pagina je verkeer oplevert (stap 1) en/of rangschikt (stap 2) en/of backlinks heeft (stap 3), moet je de pagina migreren naar je nieuwe website.

Als het enigszins mogelijk is, kan je best de URL voor deze pagina behouden. Dat betekent dus dat, in het ideale geval, de link naar deze pagina dezelfde blijft op de nieuwe website (bv. "mijndomein.be/over-ons" blijft dan "mijndomein.be/over-ons").

Als het niet mogelijk is om dezelfde link te behouden, is dat zeker geen ramp. Je moet dan wel een 301 redirect instellen. Dat is een methode om Google te laten weten dat deze pagina definitief verhuisd is naar een nieuwe locatie. Als een bezoeker de oude pagina bezoekt, wordt die automatisch doorverwezen naar de nieuwe pagina (zie volgende stap).

Stap 5. Stel redirects in & update je sitemap

Nu je weet welke pagina's je gaat verhuizen naar de nieuwe website met een nieuwe URL, is het tijd om redirects in te stellen en je sitemap up te daten.

Redirects instellen

Als je pagina van de ene URL naar de andere verhuist, maak je een redirect aan. Zo'n redirect kan een aantal status codes hebben. 301 duidt bijvoorbeeld aan dat de pagina permanent verhuisd is naar een ander adres. 302 betekent dat dit slechts tijdelijk verhuisd is.

In de meeste gevallen is een 301 redirect echter wat je wilt gebruiken.

Een 301 redirect geeft de permanente verplaatsing van een webpagina van de ene locatie naar de andere aan.

Ahrefs

Wanneer een zoekmachine een redirect ziet, werkt deze zijn index bij met de nieuwe URL. Het geeft ook (een deel van) de autoriteit door aan de nieuwe URL. Als je dus je 301 redirects goed instelt, speelt dat een grote rol in het behouden van je rankings voor je nieuwe website en vermijd je een dip in het verkeer naar je website.

Je vraag best aan je websitebouwer om de redirects correct in te stellen. Meestal gebeurt dat in een .htaccess bestand met specifieke code.

Actie — Ga terug naar de Google Sheets template. Voor elke oude pagina waar je een redirect voor instelt, kan je de nieuwe URL invullen in de kolom "URL nieuwe website". Vervolgens klik je de checkbox aan onder "Redirect?" en je zal in de laatste kolom de juiste redirect code krijgen die je moet instellen.

Als er geen perfecte 1-op-1 correlatie is tussen pagina's op de oude site en pagina's op de nieuwe site, doe dan gewoon je best om de dichtstbijzijnde pagina te vinden en ga daarmee aan de slag. Denk er niet te lang over na.

Tip — Test je redirects altijd eerst met een 302 code. 301 wordt heel agressief gecached door browsers. Als je daarna de redirect nog moet veranderen, kan het lang duren vooraleer die wijziging zichtbaar zal zijn.

Sitemap updaten

Een screenshot van Google Search Console Sitemap tab waar een gebruiker de geüpdatet sitemap kan uploaden

De Sitemap is een belangrijke tool voor zoekmachines (zoals Google) om de structuur van je website te begrijpen. Als je website goed ontwikkeld is, zal de sitemap normaal gezien vanzelf updaten nu je nieuwe website live staat. Als dat niet het geval is, zal je je websiteontwikkelaar moeten contacteren en hen vragen dit voor jou te doen.

Zodra dat gebeurd is kan je best die nieuwe sitemap uploaden via Google Search Console. Zo stel je Google onmiddellijk op de hoogte van het feit dat de structuur van je website is geüpdatet.

  1. Klik op "Sitemaps"
  2. Vul de URL naar je vernieuwde sitemap in en klik op "submit"

Stap 6. Opvolgen

Je hebt er nu alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat je nieuwe website je Google-posities niet omzeep helpt. Maar natuurlijk is het goed om de vinger op de pols te houden.

Na het lanceren van de website, zorg je best dat je via Google Analytics en/of Google Search Console de lancering van je nieuwe website opvolgt.

Het is uiteraard de bedoeling dat het verkeer naar je website niet instort. Het Real Time rapport binnen Google Analytics is de snelste manier om te zien of er grote problemen zijn en om te reageren. Als je ziet dat het verkeer naar je website instort, kan je snel actie nemen en bekijken waar het probleem is.

Maar als je alles goed hebt gedaan kan je nu achterover leunen en genieten van je harde werk.

Je nieuwe website lanceren zonder je google-posities te verliezen?

Niet eenvoudig, toch? Als je een nieuwe website wilt laten maken, maar je bent bang om je Google-posities te verliezen, deel dan gerust dit bericht met het bedrijf dat je hebt gekozen om je nieuwe website te ontwikkelen. Als je écht zeker wilt zijn kan je natuurlijk ook met ons contact opnemen ;-)

Boek een vrijblijvende afspraak

  • Leestijd

    11 min. leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter

Meer zoals dit

Bekijk alle artikelen
Bekijk