Cookie notice
Onze Website gebruikt Cookies om je de beste ervaring te geven. Meer info in onze Cookie Policy
Stel dat je de meest fantastische aardbeienjam maakt.
Je doet je kunstwerk in een lege pot zonder etiket en sluit hem goed af.
Je weet precies wat je gemaakt hebt en wat er in die pot zit.
Maar hoe zit het met een vreemde?
Zonder etiket heeft die vreemdeling niets om op af te gaan. Er is geen enkele sluitende manier om te weten wat er in dat potje zit.
Bij SEO gaat het erom je pot (website) te labelen, zodat een vreemde (Google en bezoekers) weet wat er in zit.
En hoe beter je labelt, hoe meer die vreemden je website zullen gebruiken.
In dit artikel bespreek ik een paar tips die je meteen kunt toepassen om je website te optimaliseren. Ik gebruik het voorbeeld van een fotograaf die gespecialiseerd is in vastgoed Fotografie om het tastbaarder te maken.
Bij SEO gaat het om het vinden van dat evenwicht tussen het pleasen van je doelpubliek en Google.
Het is verleidelijk om je te verliezen in allerlei technische trucjes als je je pagina optimaliseert voor SEO. Maar onthoud: je website is in de eerste plaats voor je doelpubliek.
Pas nooit (een van deze) SEO tips en trucs toe als je ook maar het geringste vermoeden hebt dat ze de ervaring van je gebruiker schaden.
Zo, met dat uit de weg. Laten we beginnen met optimaliseren!
De eerste stap om gevonden te worden is te beslissen voor wat je pagina gevonden wilt zien worden. Als je dat niet weet, hoe ga je dan je pagina optimaliseren?
Met andere woorden: je moet een keyword vinden.
Om een keyword te bepalen, kun je een van de volgende technieken proberen:
Onze fotografe is gespecialiseerd in vastgoedfotografie. Ze deed wat onderzoek via Google en keek naar concurrenten. Ze besluit dat ze gevonden wil worden voor "Real Estate Photographer".
Zoals elk boek een titel heeft, zo zou ook elke pagina op je website een titel moeten hebben.
De title tag is een stukje HTML code waarmee je een webpagina een titel kunt geven. Deze titel wordt getoond in de titelbalk van de browser en op de zoekresultaten pagina van Google.
Als je een CMS systeem gebruikt (bv. WordPress, Squarespace, Wix, enz.) of een door ons gemaakte website, wordt dit label automatisch aan de code van je site toegevoegd. Je kunt de tekst van de titel veranderen in de instellingen van je pagina.
Om je pagina te optimaliseren, moet je je keyword aan de titel toevoegen. Waarom?
"Vastgoedfotograaf Antwerpen"
Net als de titel is de meta beschrijving niet zichtbaar op je pagina, maar wel op de zoekresultatenpagina van Google.
De meta beschrijving is belangrijk om dezelfde redenen waarom de titel tag belangrijk is:
Om je metabeschrijving te optimaliseren, voeg je je keyword op een natuurlijke, organische manier zo ver mogelijk vooraan in de beschrijving toe. Zorg ervoor dat je tekst potentiële bezoekers uitnodigt om door te klikken naar je website.
"Vastgoedfotograaf met meer dan 10 jaar ervaring zowel in Antwerpen als in het buitenland. Verkoop je vastgoed snel met professionele foto's. Vraag vandaag nog een gratis offerte aan."
De zichtbare titel op een pagina is de H1 heading tag. In dit voorbeeld is dat de tekst "Cotton Candy".
Het is de eerste aanwijzing voor Google waar de pagina over zal gaan, het geeft context aan de persoon die de pagina bekijkt, en het is de eerste gelegenheid om je keyword toe te voegen.
Je H1 heading tag moet altijd gebruikt worden om nauwkeurig te beschrijven waar die specifieke pagina over gaat.
In andere delen van je inhoud gebruik je subkoppen (H2, H3, enz.) om structuur aan je tekst te geven. Dit zijn ook goede gelegenheden om je keyword of synoniemen toe te voegen.
Hoe lager het getal, hoe hoger de waarde die Google er aan geeft (dus een H1 is belangrijker dan een H2 kop).
Onze fotografe besluit om "Fotograaf gespecialiseerd in vastgoedfotografie" als H1 title tag op haar homepage te gebruiken.
Vervolgens voegt ze op haar pagina een ondertitel toe, "Waarom heb je een vastgoedfotograaf nodig?".
Nu moeten we de eigenlijke inhoud van de pagina nog aanpakken. Op je pagina gebruik je tekst om potentiële klanten te informeren en te overtuigen. Die tekst moet geoptimaliseerd zijn voor SEO, wat betekent dat je je keyword en relevante synoniemen toevoegt.
Nogmaals, prop je tekst niet vol met het exacte keyword. Dit zal ertoe leiden dat Google je bestraft. Je kunt echter wel synoniemen of verwante keyworden in je tekst gebruiken.
Onze fotograaf maakt gebruik van "Vastgoedfotograaf".
De alt tag van een afbeelding wordt hardop voorgelezen als mensen met toegankelijkheidshulpmiddelen je website bezoeken (bijvoorbeeld mensen die niet goed zien) of kan gelezen worden als om een of andere reden de afbeelding niet laadt. Google gebruikt ze ook als aanwijzing waar de afbeelding over gaat.
Het doel van een alt tag is een duidelijke beschrijving te geven van waar de afbeelding over gaat. Niets meer, niets minder.
Je afbeeldingen optimaliseren voor SEO betekent dat je aan al je afbeeldingen een beschrijvende alt tag toevoegt en, als het kan, je keyword in hun beschrijving zet.
Onze fotografe gebruikt deze foto van haarzelf (zie hierboven) op haar website. Ze zou een alt tag kunnen toevoegen als: "Marie Jones, Real Estate Photographer, houdt haar camera vast terwijl ze glimlacht".
Succes met het optimaliseren van je website! Liever toch een professionele website laten maken?