Waarom de homepage van je website net als een etalage is

Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe lamp voor in je woonkamer.

Je gaat winkelen en ziet deze etalage:

Wat is je eerste gedachte?

De kans is groot dat je woorden gebruikt als:

  • Uitnodigend
  • Charmant
  • Verfijnd
  • Kleurrijk
  • Knus

Mensen beoordelen een boek aan de kaft. En in dit voorbeeld is de etalage van de winkel de omslag waarmee je die winkel beoordeelt nog voor je een voet in het gebouw hebt gezet.

Het is de etalage die je een eerste gevoel geeft van hoe je ervaring zou kunnen zijn.

Op dit punt denk je misschien: "Wat heeft dit alles met een website te maken?"

Wel, in het huidige tijdperk lijkt de homepage van je website veel op die winkeletalage:

  • Het is meestal het eerste wat een potentiële klant ziet.
  • Het is het eerste wat ze zullen gebruiken om zich een mening over je bedrijf te vormen.

In dit artikel bespreek ik een paar elementen die alle goede winkeletalages gemeen hebben en hoe je die info kan gebruiken om een goede eerste indruk te maken.

Een mooie winkeletalage vertelt je waar de winkel over gaat

Net als een winkeletalage moeten bezoekers een blik op de homepage van je website kunnen werpen en meteen weten wie je bent en wat je hen te bieden hebt.

Dit kun je doen door ervoor te zorgen dat je homepage minstens het volgende bevat:

  • Je logo
  • Een foto of tekening die laat zien wat je doet of verkoopt
  • Een duidelijke en beknopte titel die uitlegt wat je doet of verkoopt

Wil je wat meer diepgaande tips over hoe je dit kunt doen? Lees mijn artikel over het maken van een homepage die de aandacht van je bezoeker trekt.

Een mooie winkeletalage wekt vertrouwen

Als je een louche restaurant ziet, denk je waarschijnlijk wel twee keer na voor je er binnengaat. De kans is groot dat je niet eens de moeite doet. En dat geldt net zo voor de homepage van je website.

En de belangrijkste factor om vertrouwen te wekken is hoe je website er visueel uitziet.

"Consumers need just 50ms to decide whether or not your business is worth their while based purely on its visual appeal"
Journal of Behaviour & Information Technology

Potentiële klanten verwachten dat je website er professioneel uitziet en aan alle moderne normen voldoet. Als dat niet het geval is, gaan ze weg of denken ze op zijn best minder over je bedrijf.

Om samen te vatten

  1. De homepage van je website is net als een winkeletalage. Het is het eerste wat je potentiële klanten zien, en ze zullen het gebruiken om een mening over je bedrijf te vormen.
  2. Zorg ervoor dat je homepage een logo, een foto, en een duidelijke, beknopte titel toont die uitlegt wat je doet of verkoopt.
  3. Je website moet er professioneel uitzien en aan de moderne normen voldoen.

Toch liever wat hulp van een professional? Vraag gerust een offerte om een website te laten maken. Of schrijf je in voor onze gratis tips & tricks.

  • Leestijd

    3 min. leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter