Nieuwe website laten maken? Hier moet je op letten (Checklist)

Een nieuwe professionele website laten maken? Dan moet je op zoek naar een partij die dat voor jou kan doen.

Maar na een paar minuten te googlen ben je overweldigd door het enorme aanbod.

Je zit dan ook met een heleboel vragen:

  • "Waar moet ik op letten?"
  • "Hoe weet ik of ik de juiste partij kies?"
  • "Hoe ben ik zeker dat ik geen kat in de zak koop?"

In dit artikel overlopen we 5 checks die jij kan gebruiken om er zeker van te zijn dat je de juiste partij kiest (of je kan natuurlijk ook nu al direct met ons contact opnemen ;-) )

Check 1 - Stellen ze de juiste vragen?

Willen ze enkel verkopen of je echt oprecht helpen?

Als je een nieuwe website wilt laten maken heeft dat een specifieke reden. Misschien wil je meer leads, meer inschrijvingen op je nieuwsbrief of een nieuw doelpubliek aantrekken.

Voor een webdesign partner is het essentieel om die beweegreden te kennen. Want hoe weten ze anders of een website wel de juiste oplossing is voor je probleem?

Daarom moet je er op letten of ze vragen stellen zoals:

  • "Wat doet je onderneming juist?"
  • "Welke rol speelt je website daar op dit moment in?"
  • "Waarom wil je een nieuwe website?"
  • "Wat gaat er op dit moment mis en hoe hoop je dat de website dat gaat oplossen?"

Door zo'n vragen te stellen verschuift het gesprek naar of een nieuwe website voor jou de beste oplossing is.

Als ze je pitchen zonder door te vragen en te luisteren, is de kans groot dat ze je kost wat kost een website willen verkopen. Of dat nu voor jouw probleem een goede oplossing is of niet. De kans is dan groot dat de nieuwe website niet aan je verwachtingen gaat voldoen en geen slimme investering zal zijn.

Takeaway — Luister naar de vragen die ze stellen. Proberen ze te begrijpen wat je probleem is of willen ze enkel een website verkopen?

Check 2 - Leveren ze maatwerk en zijn ze daar eerlijk over?

Jammer genoeg zijn er in de wereld van webdesign bureaus nogal wat cowboys. Veel bureaus kopen voorbestaande layouts (themes of thema's) om deze dan aan te passen en door te verkopen aan hun eindklant. Niettegenstaande je vaak op hun websites ziet staan dat ze maatwerk leveren.

Met andere woorden: ze gebruiken een ander zijn werk en passen dit wat aan naar jou behoeften. Geen maatwerk dus.

Is dat onetisch?

Zolang ze jou dat duidelijk communiceren en jij hiermee akkoord gaat niet. Maar daar wringt het schoentje vaak.

Bij het uitvoeren van onze gratis videoanalyses merken we enorm vaak dat veel websites gebouwd zijn op basis van zo'n (WordPress) thema's. Als we dat dan melden aan de bedrijfsleider valt die vaak uit de lucht. Meestal hebben ze duizenden euro's betaald om een website te laten maken die zogezegd 'maatwerk' is. Maar in realiteit gaat het om een thema dat licht is aangepast. Dat is natuurlijk wel onetisch.

Zorg er dus voor dat je dit op voorhand goed navraagt. Zo kan er later geen discussie bestaan.

Takeaway — Vraag altijd of ze maatwerk leveren en wat dat voor hen juist betekent. Vraag of ze zich baseren op thema's of andere voorbestaande oplossingen of echt telkens vanaf 0 ontwerpen en ontwikkelen.

Check 3 - Bieden ze garanties naar kwaliteit toe?

Is elke parketvloer gelijk? Natuurlijk antwoord je daarop nee. Er zijn enorm veel kwaliteitsverschillen:

  • De dikte van de planken
  • De groef
  • Dikte van de toplaag
  • Het type hout
  • ...

Elk van die elementen draagt bij tot de totale kwaliteit van de uiteindelijke parketvloer. En net zoals dat het geval is voor parket, zijn er tussen websites ook enorm grote kwaliteitsverschillen:

  • Is de code kwalitatief?
  • Is de website volledig correct gecodeerd?
  • Laadt de website snel?
  • Is de website gebruiksvriendelijk?
  • Is de website juist ingesteld om het gedrag van je bezoekers goed op te volgen en te meten?
  • Is je website écht voor SEO geoptimaliseerd?
  • Heeft je website alle noodzakelijke technische SEO elementen (sitemap, meta tags, SCHEMA markup, ...)?
  • Heeft je website een gebruiksvriendelijke en logische structuur?
  • Is de website toegankelijk voor mensen met een beperking?
  • ...

Voor jou als leek is het enorm moeilijk om dat allemaal te kunnen beoordelen. Met andere woorden: je neemt snel de expertise aan van de websitebouwer, maar jammer genoeg is dat vertrouwen niet altijd gegrond.

Wees dus niet bang om garanties te vragen van je partner over de kwaliteit van de website die ze voor jou zullen maken.

Vraag hen bijvoorbeeld of ze een score garanderen op de Google Pagespeed Insights of een andere tool die je nieuwe website meet aan objectieve maatstaven. Dat doen wij bijvoorbeeld bij elke oplevering van een website. Zo hoef je ons niet te vertrouwen, maar kan je objectief nagaan dat je website kwalitatief is.

Takeaway — Vraag aan je potentiële website partner of zij hun websites meten aan objectieve maatstaven. Vraag na hoe ze de kwalitiet van je website gaan verzekeren.

Check 4 - Hebben ze een vaste werkwijze?

Als je een website laat maken zonder duidelijk stappenplan, dan gaat dat ongetwijfeld een onaangename ervaring worden. Mensen houden nu eenmaal van structuur en duidelijke verwachtingen. Zeker wanneer je een stevige investering doet zoals in een nieuwe website.

Een duidelijke werkwijze zorgt ervoor dat je perfect weet wat je kan verwachten van de samenwerking.

  • Welke stappen ga je doorlopen?
  • Wat houdt elke stap juist in?
  • Is alles inbegrepen wat ik nodig heb?
  • Wanneer kan je feedback geven?

Hoe duidelijker de werkwijze, hoe meer gemoedsrust en hoe groter de kans dat je tot een eindresultaat zal komen dat volledig aan je verwachtingen voldoet.

Takeaway — Vraag altijd of ze een vaste werkwijze of stappenplan hebben en of jullie daar samen eens kunnen doorlopen. Zo kan je zekerder zijn van het eindresultaat én van een fijne samenwerking.

Check 5 - Volgen ze de website ook na oplevering op?

Je hebt je website laten maken. Vervolgens wordt hij gelanceerd en live gezet.

Maar wat nu?

Door onderzoek en analyse op voorhand wordt een goede kwalitatieve website zo goed als mogelijk ontworpen op maat van jou en je doelpubliek. Dat gebeurt meestal op basis van data en onderbouwde hypotheses.

Zodra de website gelanceerd wordt, is het de bedoeling om die hypotheses en data verder op te volgen. Want op basis van feedback en het gedrag van je bezoekers kan je de website bijsturen en optimaliseren waar nodig. Zo kan je er zeker van zijn dat je website zo goed als mogelijk bijdraagt aan jouw doelen.

Een website is een levend instrument. Als die niet wordt opgevolgd en bijgestuurd, is de kans groot dat je geen goede resultaten zal behalen.

Wat de meeste webbureaus aanbieden is een soort van onderhoudspakket. Maar hierin zit meestal geen actieve opvolging van je website om deze te verbeteren.

Takeaway — Vraag of je website ook na oplevering opgevolgd en geoptimaliseerd wordt. Zo kan je er zeker van zijn dat je website optimaal zal presteren en dus een slimme investering zal zijn.

Waar moet je dus op letten bij het laten maken van een nieuwe website? Conclusie

Ben je op zoek naar een partner om een nieuwe website te laten maken? Zorg er dan zeker voor dat je deze 5 checks in je achterhoofd houdt:

  1. Stellen ze de juiste vragen? Willen ze enkel verkopen of je echt oprecht helpen?
  2. Leveren ze maatwerk of zijn ze transparant dat dat niet zo is?
  3. Bieden ze garanties naar kwaliteit toe? En maken ze dat concreet?
  4. Hebben ze een duidelijk stappenplan?
  5. Volgen ze de website op na de oplevering?

Benieuwd of wij een goede partner zouden zijn? Het zal je niet verwonderen dat wij natuurlijk voldoen aan al deze checks ;-)

Contacteer ons gerust om jouw project te bespreken

  • Leestijd

    7 min leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter