Website redesign: de 7 grootste fouten die je moet vermijden

Je bent thuis als je plotseling je partner vanuit de andere kamer hoort roepen dat de printer nog steeds niet goed afdrukt.

Je herinnert je het nu.

Een nieuwe printer halen staat al tijden op je to-do lijstje.

Dus besluit je naar de winkel te rennen om je oude te vervangen.

Na enig beraad kies je er een uit en haast je je terug naar huis.

Je laat de printer helemaal trots en tevreden aan je partner zien, sluit hem aan en installeert alles.

Dan dringt het tot je door.

Hij heeft nog niet eens de helft van de functies die jij of je partner nodig hebben.

Je hebt zojuist je zuurverdiende geld en tijd uitgegeven aan iets dat niet eens is wat je nodig hebt, noch je helpt je doelen te bereiken.

Een website herontwerpen is net zoiets als die nieuwe printer aanschaffen.

Je moet plannen om ervoor te zorgen dat je geen gemakkelijk te vermijden fouten maakt en met een kostenpost blijft zitten in plaats van met een investering.

En om je te helpen precies dat te doen, heb ik een lijst samengesteld van 7 veel voorkomende inhoud en webdesign fouten die je kunt maken bij een website herontwerp, zodat je ze misschien kunt vermijden!

1. Bestaande rankings in zoekresultaten niet behouden

Ik ken een eigenaresse van een wijnwinkel via een zakelijke netwerkgroep. Ze liet haar website van de grond af helemaal opnieuw ontwerpen door een externe partij.

Aanvankelijk was ze dolblij met het resultaat. Maar later vroeg ze me of ik kon uitzoeken waarom haar website niet meer rendeerde in de zoekresultaten voor de naam van een bepaald wijnmerk.

Het antwoord was eenvoudig.

Haar website had vroeger pagina's met inhoud over dat specifieke wijnmerk en hoe ze de enige wijnwinkel was die de wijn in België importeerde.

Toen de website herontworpen werd, werden die pagina's geschrapt.

En daarmee ook haar ranking in Google.

Voordat je een herontwerp doet, zorg er altijd voor dat je een audit van de oude website uitvoert. Dit geeft je cruciale informatie over hoe goed de huidige website scoort voor specifieke trefwoorden.

Gebruik die inzichten om de rankings te behouden als dat nodig is. Bovendien zullen ze ook van invloed zijn op de structuur en inhoud van de nieuwe site.

Key takeaway - Begin altijd met het uitvoeren van een audit van de huidige website. Dit geeft je cruciale informatie over op welke zoekwoorden specifieke pagina's ranken en helpt je onaangename verrassingen te voorkomen.

2. Geen doelen stellen

Een herontwerp van een website moet een investering zijn. Immers, als het een kostenpost wordt, waarom zou je het dan doen?

De enige manier om er zeker van te zijn dat je website herontwerpen een investering is, is doelen stellen met specifieke prestatie-indicatoren.

Vraag jezelf af:

  • Waarom herontwerp je je website?
  • Wat is het uiteindelijke doel?
  • Hoe zullen we meten of we dat doel bereikt hebben?
  • Wie zal belast zijn met de opvolging van de vorderingen?

Zorg dat je op al deze vragen een duidelijk antwoord hebt voor je aan de herinrichting van je website begint.

Psst. Wil je leren hoe je slimme website doelen stelt als een pro? Lees onze ultieme gids voor websitedoelen.

Als je huidige website al analytics geïnstalleerd heeft, doe dan een audit van de prestaties. Schrijf alle belangrijke meetpunten op die je wilt verbeteren.

Als je geen toegang hebt tot gegevens van je huidige website, zul je een beredeneerde gok moeten doen.

Key takeaway - Een website zonder duidelijke doelen en een actieve opvolging brengt je bedrijf niet vooruit. Je kunt je dus afvragen of een herontwerp op dat moment zelfs maar een investering is.

3. Metadata negeren

Een uittreksel uit de zoekresultaten van Google dat de titel en metabeschrijving voor een bepaald zoekresultaat toont

Metagegevens zijn o zo belangrijk om je website goed te laten presteren, maar ze worden bij het herontwerpen van een website nogal eens over het hoofd gezien.

Nu zou ik een heel artikel kunnen schrijven over metadata en over de talloze tags die je aan de HTML code van je pagina kunt toevoegen, maar dat zou ons te ver leiden.

Laten we ons nu even concentreren op de twee meest essentiële metadata stukken: de pagina titel en meta beschrijving.

Die twee zijn in de meeste CMS systemen eenvoudig in te vullen. Maar vooral de meta beschrijving wordt vaak vergeten.

Dat is een enorme gemiste kans.

Met beide kun je relevante trefwoorden toevoegen om zowel aan zoekmachines als aan potentiële klanten duidelijk te maken waar je pagina over gaat:

  1. Zoekmachines - Ze gebruiken de metadata om te begrijpen waar je pagina over gaat. Dit betekent dat het invloed heeft op je ranking.
  2. Potentiële klanten - De metadata worden aan potentiële klanten getoond in de zoekresultaten (zie de afbeelding hierboven). Dit betekent dat ze naar de metadata kijken en beslissen of ze al dan niet doorklikken naar je website.

Zorg er dus voor dat elke pagina een titel en meta beschrijving heeft die juist en relevant zijn voor de huidige pagina.

Key takeaway - Je metadata kunnen invloed hebben op je zoekresultaten en op het gedrag van potentiële klanten. Zorg ervoor dat elke pagina een titel en meta beschrijving heeft die zowel nauwkeurig als relevant zijn.

4. Niet verbeteren aan fotografie

Je hebt het al eerder gezien:

  • Volstrekt ongerelateerde beeldmateriaal
  • Stock foto's
  • Onprofessionele foto's die ooit door een neef van een collega geschoten zijn...

De meeste websites hebben afschuwelijke foto's.

En wat dat nog erger maakt, is dat foto's een heel groot deel van je website uitmaken.

Het herontwerpen van je website is de perfecte gelegenheid om daar iets aan te doen.

Krijg een duidelijke visie van de look & feel waar je met de nieuwe website naar toe wilt. Roep dan de hulp in van een beroepsfotograaf om die stijl te vertalen in foto's van je bedrijf en je team.

Je bedrijf zal er een miljoen keer professioneler uitzien.

Key takeaway - Foto's maken een groot deel uit van de look & feel van je website. Een website herontwerpen is de perfecte gelegenheid om in een fotograaf te investeren en je website er professioneel uit te laten zien.

5. Niet aan functionaliteit denken

Een website moet er goed uitzien, zeker. Maar het is een grote fout om niet eerst aan de functionaliteit te denken:

  • Duidelijke website structuur
  • Gemakkelijk te gebruiken
  • Mobiel responsief
  • Duidelijke oproepen tot acties
  • Zo min mogelijk exit-punten
  • Gemakkelijke uitbreiding
  • Gemakkelijk bewerkbaar
  • Toegankelijkheid (voor mensen met een handicap)
  • ...

Als je een van deze overziet, is het veel moeilijker ze te veranderen als het nieuwe website ontwerp klaar is.

Het zal meer ontwikkelingstijd en revisierondes kosten om het goed te krijgen, wat je uiteindelijk meer tijd en geld kost.

Eerst strategieën maken over functionaliteit zal vooraf wat meer tijd kosten. Maar het zal zorgen voor een veel soepeler proces van webontwerp en webontwikkeling.

Key takeaway - Zorg ervoor dat je een duidelijk beeld krijgt van de functionaliteiten die er moeten zijn, voor je in het ontwerp van je nieuwe website springt. Het zal je tijd en geld besparen.

6. Onderschatting van de tijdsinzet van jou en je team

Een website herontwerpen kost tijd en moeite.

Planning, feedback, revisies, ontwerp, ontwikkeling, ...

Het is ook niet alleen een inspanning van de webdesign partner met wie je samenwerkt. Het vergt ook van jou en je team dat je tijd vrijmaakt.

Krijg duidelijkheid over het schema en plan de benodigde tijd van jou en je team (workshops, feedback, revisies, inhoud & fotografie, enz.)

Verwachtingen uitspreken over je tijdsinvestering en dienovereenkomstig plannen leidt tot een soepel proces van website herontwerpen waarbij wrijving en frustratie tot een minimum beperkt blijven.

En is een leuke, vlotte ervaring niet wat we allemaal willen?

Key takeaway - Een goede website herontwerpen is een gezamenlijke inspanning van jou, je team, en je webdesign partner. Zorg dat je voldoende tijd opzij zet en inplant om het proces vlot te laten verlopen.

7. Geen plan hebben voor optimalisatie als de nieuwe website eenmaal gelanceerd is

Je hebt er alle tijd en moeite in gestoken om je nieuwe website te bouwen, en je bent eindelijk gelanceerd.

Geef jezelf een schouderklopje. Je hebt het gehaald!

Maar niet helemaal ...

Zie je, een van de grootste inhoud marketing fouten die je kunt maken is je website te lanceren en hem daar gewoon te laten zitten.

Je website moet zich voortdurend aanpassen om bij de les te blijven en ervoor te zorgen dat je de doelen die je gesteld hebt bereikt.

Een goede website moet worden opgevolgd en voortdurend verbeterd op basis van het gedrag van bezoekers en klanten:

  • Prestatie-analyse
  • Prestaties testen
  • SEO (zoekmachine optimalisatie)
  • CRO (conversiepercentage optimalisatie)
  • ...

Key takeaway - Een goede website moet voortdurend verbeterd worden op basis van feedback. Zorg dus voor een plan om je website in de loop van de tijd op te volgen en te verbeteren.

Conclusie

Een website vernieuwen kan heel opwindend zijn. Maar het is beter om niet te ver op de zaken vooruit te lopen.

Een nieuwe website moet een investering zijn. Er moet planning aan te pas komen voor je er aan begint.

Zo vermijd je de grootste fouten op het gebied van webdesign en inhoud, en zorg je ervoor dat je niet met een financiële kater achterblijft.

Hoe zit het met jou website? Ontdek het in een gratis website analyse.