Top 6 redenen waarom je bedrijf een website nodig heeft

Top 6 redenen waarom je bedrijf een website nodig heeft

Administratie, het opvolgen van leads, netwerken, financiën, het managen van je team, het beantwoorden van e-mails... Als ondernemer heb je maar weinig tijd om een heleboel belangrijke taken te jongleren om je bedrijf te runnen en te verbeteren.

Dus vraag je jezelf misschien af: heb ik een website nodig voor mijn bedrijf?

Veel ondernemers beschouwen een website niet als een van hun hoogste prioriteiten.

Maar, spoiler alert, dat zou het zeker moeten zijn.

In dit artikel bespreken we 6 redenen waarom een goede website geen nice-to-have is, maar wel een essentieel onderdeel van jouw bedrijf.

1. Een goede eerste indruk maken

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Misschien wil je snel de contactgegevens van een bedrijf opzoeken, een afspraak maken, of een spannend boek kopen.

Het eerste wat je doet? Je Google't het.

Als je bedrijf een website heeft, zal dat in veel gevallen het eerste zijn wat een potenti\u00eble klant van je bedrijf ziet.<\/p>

En als die potenti\u00eble klant op je website belandt? Dan <a href=\"https:\/\/www.tandfonline.com\/doi\/abs\/10.1080\/01449290500330448\" target=\"_blank\" rel=\"noopener noreferrer\">beslissen ze in 0,05s (50ms!) of je bedrijf de moeite waard is

Hun eerste indruk van je bedrijf is kort en krachtig. En we kennen allemaal het gezegde: \"Je krijgt nooit de kans om een tweede eerste indruk te maken\".<\/p>

Conclusie<\/strong>: Een goede website zorgt voor een goede eerste indruk. En dat betekent dan weer dat je de kans vergroot om een potenti\u00eble klant om te zetten in een betalende klant. Een slechte website? Dan begin je meteen met een achterstand in het winnen van het vertrouwen van je potenti\u00eble klant.<\/p>"},"id":"5116278d-2e85-4343-bd67-42bfae7f129f","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"level":"h2","text":"2. Verhoog vertrouwen en geloofwaardigheid"},"id":"d8e1cd53-e88e-459a-b3d1-a61af435f1e7","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

Elk bedrijf is gebouwd op het vertrouwen van hun klanten (vertrouwen ze dat bedrijf om hun probleem op te lossen?) en hun geloofwaardigheid (hebben ze de expertise en autoriteit om hun probleem op te lossen?).<\/p>

Uit studies van Stanford blijkt dat <a href=\"http:\/\/credibility.stanford.edu\/guidelines\/index.html\" target=\"_blank\" rel=\"noopener noreferrer\">75% van de consumenten toegeeft een beslissing te nemen over de geloofwaardigheid van een bedrijf, gebaseerd op zijn website<\/a>. Uit een Hubspot marketingonderzoek blijkt dat <a href=\"https:\/\/www.hubspot.com\/marketing-statistics\" target=\"_blank\" rel=\"noopener noreferrer\">57% van alle mobiele gebruikers een bedrijf niet zal aanbevelen als de website slecht is ontworpen of niet is aangepast aan mobiele apparaten<\/a>.<\/p>

Deze studies maken duidelijk dat een goede website bijdraagt aan de geloofwaardigheid van je bedrijf en helpt vertrouwen te wekken bij je potenti\u00eble klanten.<\/p>

Hoe kun je geloofwaardigheid uitstralen en vertrouwen wekken via je website? Hier zijn alvast enkele manieren:<\/p>"},"id":"719ea1d9-6e1a-4c4a-82f6-57f712428998","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"text":"

  1. Wees professioneel<\/strong>: een ontwerp dat volledig bij je merk past, een logische en gemakkelijk te navigeren structuur, taalgebruik dat grammaticaal correct is en je doelgroep aanspreekt... Dit zijn allemaal manieren om via je website te communiceren dat je bedrijf een professioneel bedrijf is.<\/li>
  2. Toon autoriteit<\/strong>: Het tonen van artikelen, publicaties, video's, reviews, case studies... Door het gebruik van deze tools kun je potenti\u00eble klanten laten zien dat je een autoriteit bent in je domein.<\/li>
  3. Laat zien dat je het overwegen waard bent<\/strong>: Mensen hebben de neiging om rond te neuzen om te zien wat de markt te bieden heeft. Dat betekent dat ze in veel gevallen naar je website en die van concurrenten zullen kijken om hun opties af te wegen. Door een website te hebben die duidelijk maakt wie je bent, wat je voor je klanten kan doen, en hoe je dat in het verleden hebt gedaan. Zo laat je zien dat je je beloften ook echt nakomt.<\/li><\/ol>"},"id":"3cfe6922-c125-437b-b42c-76c244c5f897","isHidden":false,"type":"list"},{"content":{"level":"h2","text":"3. Een integraal onderdeel van je marketing"},"id":"06825660-59f7-480b-a11e-3aabf33b6597","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

    Uit een studie van RainToday bleek dat <a href=\"https:\/\/blog.hubspot.com\/blog\/tabid\/6307\/bid\/5501\/Research-Shows-Websites-Influence-97-of-Clients-Purchasing-Decisions.aspx\" target=\"_blank\" rel=\"noopener noreferrer\">97% van de consumenten zegt dat de website van een bedrijf invloed heeft op hun aankoopbeslissing<\/a>.<\/p>

    Dat betekent dat je website een waanzinnig potentieel heeft om een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie te zijn en zo je bedrijf te helpen groeien.<\/p>

    Wil je meer klanten? Misschien wilt je jouw klanten informeren over recent nieuws in je sector? Misschien wil je jouw klanten informeren over je product of dienst?<\/p>

    Dat is waar je website van pas komt.<\/p>

    Hier zijn een paar voorbeelden van hoe je ook jouw website kan gebruiken als marketinginstrument:<\/p>"},"id":"d41f82a9-cbf7-4938-ad49-2810deb7e03a","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"text":"

    • Getuigenissen van klanten weergeven (vertrouwen).<\/li>
    • Blog posts schrijven om je expertise te laten zien (vertrouwen, merkherkenning, autoriteit).<\/li>
    • Cre\u00eber specifieke landingspagina's voor een product of dienst (conversies).<\/li>
    • Voeg een gedetailleerde beschrijving van je product of dienst toe (vertrouwen).<\/li>
    • Optimaliseer je website om het zo makkelijk mogelijk te maken contact met je op te nemen (conversies).<\/li>
    • Zorg voor een gratis Ebook dat bezoekers kunnen downloaden nadat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief (conversies).<\/li>
    • ...<\/li><\/ul>"},"id":"4becb6b5-caad-42fc-b893-5ee19a244383","isHidden":false,"type":"list"},{"content":{"text":"

      Conclusie<\/strong>: Een website met een solide strategische basis kan een onschatbare rol spelen in je marketingstrategie.<\/p>"},"id":"84602f2b-9c9f-4212-aab5-19fc2199b43b","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"level":"h2","text":"4. Een volledig onafhankelijk platform"},"id":"5311d621-88d9-44a8-b7a7-3b721ecb4db1","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

      Misschien denk je dat het voldoende is om een (zakelijke) social media pagina te hebben. Op die manier is je bedrijf online vindbaar. Toch?<\/p>

      Nou ja. Maar er komt meer bij kijken.<\/p>

      Niet alleen straalt een bedrijf met alleen een social media (business) pagina weinig geloofwaardigheid uit, maar je bent ook niet helemaal onafhankelijk.<\/p>

      Wat bedoelen we daarmee?<\/p>

      Alle informatie en content die je op je social media profiel plaatst en alle volgers die je hebt verworven kunnen van de ene op de andere dag verdwijnen als het sociale netwerk besluit zijn gebruikersregels aan te passen of zijn hele business model te veranderen.<\/p>

      Vindt Facebook dat bepaalde content die jij deelt niet door de beugel kan? Dan kunnen ze die blokkeren. Kiezen ze ervoor om hun hele bedrijfsstrategie om te gooien? Dan kun je daar weinig aan doen.<\/p>

      Daarnaast ben je op social media platforms (zoals Facebook of LinkedIn) beperkt in de mogelijkheden om je bedrijf te profileren. Het is een one size fits all benadering.<\/p>

      Conclusie<\/strong>: Je bent de baas over je eigen website. Je kiest de structuur, presentatie en inhoud die het beste bij je bedrijf past. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken dat je website van de ene op de andere dag volledig verandert of zelfs verdwijnt.<\/p>"},"id":"69a0fec1-d88d-4277-aa8d-c5d192abc9e6","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"level":"h2","text":"5. Maximaliseer de vindbaarheid van je bedrijf"},"id":"de3e75c6-ecfd-4943-91d8-8231c4fa24f6","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

      Tegenwoordig gebruiken mensen Google voordat ze een beslissing nemen over een aankoop.<\/p>

      Kijk maar eens naar jezelf. Wat doet jij als eerste wanneer je iets zoekt?<\/p>

      Je Google't het.<\/p>

      Met een goede website die een strategische basis heeft, logisch en correct is opgebouwd, vergroot je de kans dat je potenti\u00eble klanten je bedrijf via Google vindt en zo met jou in contact kan komen.<\/p>

      Conclusie<\/strong>: Een goede website vergroot de vindbaarheid van je bedrijf. En hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat je die bezoekers kunt omzetten in betalende klanten.<\/p>"},"id":"e099d1c1-06c1-4161-b937-ed170e570c83","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"level":"h2","text":"6. 24\/7 beschikbaar"},"id":"eff70e96-f64e-46e4-b972-6c3cbb3777ed","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

      Via een website kunnen potenti\u00eble klanten je op elk uur van de dag bereiken. Zelfs als je na je werkdag naar huis gaat, blijft je website voor je werken.<\/p>

      Wil een potenti\u00eble klant extra informatie? Hij of zij kan het lezen op je website. Heb je een webshop? Klanten kunnen op elk moment een product of dienst kopen.<\/p>

      In uitzonderlijke situaties, zoals de COVID-19 pandemie, wordt het belang van digitale toegankelijkheid nog eens benadrukt.<\/p>

      Hoe gemakkelijker je het voor je potenti\u00eble klanten maakt om met je bedrijf in contact te komen, hoe groter de kans dat je ze omzet in betalende klanten.<\/p>

      Conclusie<\/strong>: Klanten zijn er steeds meer aan gewend om direct te krijgen wat ze willen. Een goede website zorgt ervoor dat je potenti\u00eble klanten op elk moment van de dag in contact kunnen komen met je bedrijf. Zo vergroot je de kans om ze om te zetten in betalende klanten, zonder dat je daar zelf actief voor moet zijn.<\/p>"},"id":"cc08bfcb-0f12-47fb-8459-b03b71dab302","isHidden":false,"type":"text"},{"content":{"level":"h2","text":"Dus, heb ik een website nodig voor mijn bedrijf?"},"id":"f276bf65-2e8e-44d7-9a97-40a4a4ac136e","isHidden":false,"type":"heading"},{"content":{"text":"

      Nu heb je waarschijnlijk het antwoord op de vraag \"Heb ik een website nodig voor mijn bedrijf? Een goede website is belangrijker dan ooit voor elk succesvol bedrijf.<\/p>

      In de meeste gevallen zal je website het eerste contactpunt zijn met je potenti\u00eble klant en een goede eerste indruk is goud waard.<\/p>

      Ook na die eerste kennismaking zullen potenti\u00eble klanten je bedrijf beoordelen op basis van de professionaliteit van je website.<\/p>

      Bovendien is je website van onschatbare waarde als instrument in je marketingstrategie. Van het bereiken van meer klanten tot het benadrukken van je expertise.<\/p>

      Bovendien kan je je via je website consequent profileren op het internet zonder dat je je zorgen hoeft te maken.<\/p>

      Tot slot vergroot een goede website je vindbaarheid in zoekresultaten. Meer bezoekers, meer kansen om potenti\u00eble klanten om te zetten in betalende klanten. En omdat je website altijd bereikbaar is, vergroot je die kans nog eens extra.<\/p>

      De tijd dat je even snel een website in elkaar kon flansen en klaar was, is voorbij. Potenti\u00eble klanten verwachten professionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Voldoet je website niet aan die verwachtingen? Dan zal de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in je bedrijf een flinke deuk oplopen.<\/p>"},"id":"6c4652fa-7484-47f6-afb9-a21e15f9ef33","isHidden":false,"type":"text"}]

Administratie, het opvolgen van leads, netwerken, financiën, het managen van je team, het beantwoorden van e-mails... Als ondernemer heb je maar weinig tijd om een heleboel belangrijke taken te jongleren om je bedrijf te runnen en te verbeteren.

Dus vraag je jezelf misschien af: heb ik een website nodig voor mijn bedrijf?

Veel ondernemers beschouwen een website niet als een van hun hoogste prioriteiten.

Maar, spoiler alert, dat zou het zeker moeten zijn.

In dit artikel bespreken we 6 redenen waarom een goede website geen nice-to-have is, maar wel een essentieel onderdeel van jouw bedrijf.

1. Een goede eerste indruk maken

Stel je eens voor dat je op zoek bent naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Misschien wil je snel de contactgegevens van een bedrijf opzoeken, een afspraak maken, of een spannend boek kopen.

Het eerste wat je doet? Je Google't het.

Als je bedrijf een website heeft, zal dat in veel gevallen het eerste zijn wat een potentiële klant van je bedrijf ziet.

En als die potentiële klant op je website belandt? Dan beslissen ze in 0,05s (50ms!) of je bedrijf de moeite waard is.

Hun eerste indruk van je bedrijf is kort en krachtig. En we kennen allemaal het gezegde: "Je krijgt nooit de kans om een tweede eerste indruk te maken".

Conclusie: Een goede website zorgt voor een goede eerste indruk. En dat betekent dan weer dat je de kans vergroot om een potentiële klant om te zetten in een betalende klant. Een slechte website? Dan begin je meteen met een achterstand in het winnen van het vertrouwen van je potentiële klant.

2. Verhoog vertrouwen en geloofwaardigheid

Elk bedrijf is gebouwd op het vertrouwen van hun klanten (vertrouwen ze dat bedrijf om hun probleem op te lossen?) en hun geloofwaardigheid (hebben ze de expertise en autoriteit om hun probleem op te lossen?).

Uit studies van Stanford blijkt dat 75% van de consumenten toegeeft een beslissing te nemen over de geloofwaardigheid van een bedrijf, gebaseerd op zijn website. Uit een Hubspot marketingonderzoek blijkt dat 57% van alle mobiele gebruikers een bedrijf niet zal aanbevelen als de website slecht is ontworpen of niet is aangepast aan mobiele apparaten.

Deze studies maken duidelijk dat een goede website bijdraagt aan de geloofwaardigheid van je bedrijf en helpt vertrouwen te wekken bij je potentiële klanten.

Hoe kun je geloofwaardigheid uitstralen en vertrouwen wekken via je website? Hier zijn alvast enkele manieren:

  1. Wees professioneel: een ontwerp dat volledig bij je merk past, een logische en gemakkelijk te navigeren structuur, taalgebruik dat grammaticaal correct is en je doelgroep aanspreekt... Dit zijn allemaal manieren om via je website te communiceren dat je bedrijf een professioneel bedrijf is.
  2. Toon autoriteit: Het tonen van artikelen, publicaties, video's, reviews, case studies... Door het gebruik van deze tools kun je potentiële klanten laten zien dat je een autoriteit bent in je domein.
  3. Laat zien dat je het overwegen waard bent: Mensen hebben de neiging om rond te neuzen om te zien wat de markt te bieden heeft. Dat betekent dat ze in veel gevallen naar je website en die van concurrenten zullen kijken om hun opties af te wegen. Door een website te hebben die duidelijk maakt wie je bent, wat je voor je klanten kan doen, en hoe je dat in het verleden hebt gedaan. Zo laat je zien dat je je beloften ook echt nakomt.

3. Een integraal onderdeel van je marketing

Uit een studie van RainToday bleek dat 97% van de consumenten zegt dat de website van een bedrijf invloed heeft op hun aankoopbeslissing.

Dat betekent dat je website een waanzinnig potentieel heeft om een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie te zijn en zo je bedrijf te helpen groeien.

Wil je meer klanten? Misschien wilt je jouw klanten informeren over recent nieuws in je sector? Misschien wil je jouw klanten informeren over je product of dienst?

Dat is waar je website van pas komt.

Hier zijn een paar voorbeelden van hoe je ook jouw website kan gebruiken als marketinginstrument:

  • Getuigenissen van klanten weergeven (vertrouwen).
  • Blog posts schrijven om je expertise te laten zien (vertrouwen, merkherkenning, autoriteit).
  • Creëer specifieke landingspagina's voor een product of dienst (conversies).
  • Voeg een gedetailleerde beschrijving van je product of dienst toe (vertrouwen).
  • Optimaliseer je website om het zo makkelijk mogelijk te maken contact met je op te nemen (conversies).
  • Zorg voor een gratis Ebook dat bezoekers kunnen downloaden nadat ze zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief (conversies).
  • ...

Conclusie: Een website met een solide strategische basis kan een onschatbare rol spelen in je marketingstrategie.

4. Een volledig onafhankelijk platform

Misschien denk je dat het voldoende is om een (zakelijke) social media pagina te hebben. Op die manier is je bedrijf online vindbaar. Toch?

Nou ja. Maar er komt meer bij kijken.

Niet alleen straalt een bedrijf met alleen een social media (business) pagina weinig geloofwaardigheid uit, maar je bent ook niet helemaal onafhankelijk.

Wat bedoelen we daarmee?

Alle informatie en content die je op je social media profiel plaatst en alle volgers die je hebt verworven kunnen van de ene op de andere dag verdwijnen als het sociale netwerk besluit zijn gebruikersregels aan te passen of zijn hele business model te veranderen.

Vindt Facebook dat bepaalde content die jij deelt niet door de beugel kan? Dan kunnen ze die blokkeren. Kiezen ze ervoor om hun hele bedrijfsstrategie om te gooien? Dan kun je daar weinig aan doen.

Daarnaast ben je op social media platforms (zoals Facebook of LinkedIn) beperkt in de mogelijkheden om je bedrijf te profileren. Het is een one size fits all benadering.

Conclusie: Je bent de baas over je eigen website. Je kiest de structuur, presentatie en inhoud die het beste bij je bedrijf past. Bovendien hoef je je geen zorgen te maken dat je website van de ene op de andere dag volledig verandert of zelfs verdwijnt.

5. Maximaliseer de vindbaarheid van je bedrijf

Tegenwoordig gebruiken mensen Google voordat ze een beslissing nemen over een aankoop.

Kijk maar eens naar jezelf. Wat doet jij als eerste wanneer je iets zoekt?

Je Google't het.

Met een goede website die een strategische basis heeft, logisch en correct is opgebouwd, vergroot je de kans dat je potentiële klanten je bedrijf via Google vindt en zo met jou in contact kan komen.

Conclusie: Een goede website vergroot de vindbaarheid van je bedrijf. En hoe meer bezoekers, hoe groter de kans dat je die bezoekers kunt omzetten in betalende klanten.

6. 24/7 beschikbaar

Via een website kunnen potentiële klanten je op elk uur van de dag bereiken. Zelfs als je na je werkdag naar huis gaat, blijft je website voor je werken.

Wil een potentiële klant extra informatie? Hij of zij kan het lezen op je website. Heb je een webshop? Klanten kunnen op elk moment een product of dienst kopen.

In uitzonderlijke situaties, zoals de COVID-19 pandemie, wordt het belang van digitale toegankelijkheid nog eens benadrukt.

Hoe gemakkelijker je het voor je potentiële klanten maakt om met je bedrijf in contact te komen, hoe groter de kans dat je ze omzet in betalende klanten.

Conclusie: Klanten zijn er steeds meer aan gewend om direct te krijgen wat ze willen. Een goede website zorgt ervoor dat je potentiële klanten op elk moment van de dag in contact kunnen komen met je bedrijf. Zo vergroot je de kans om ze om te zetten in betalende klanten, zonder dat je daar zelf actief voor moet zijn.

Dus, heb ik een website nodig voor mijn bedrijf?

Nu heb je waarschijnlijk het antwoord op de vraag "Heb ik een website nodig voor mijn bedrijf? Een goede website is belangrijker dan ooit voor elk succesvol bedrijf.

In de meeste gevallen zal je website het eerste contactpunt zijn met je potentiële klant en een goede eerste indruk is goud waard.

Ook na die eerste kennismaking zullen potentiële klanten je bedrijf beoordelen op basis van de professionaliteit van je website.

Bovendien is je website van onschatbare waarde als instrument in je marketingstrategie. Van het bereiken van meer klanten tot het benadrukken van je expertise.

Bovendien kan je je via je website consequent profileren op het internet zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

Tot slot vergroot een goede website je vindbaarheid in zoekresultaten. Meer bezoekers, meer kansen om potentiële klanten om te zetten in betalende klanten. En omdat je website altijd bereikbaar is, vergroot je die kans nog eens extra.

De tijd dat je even snel een website in elkaar kon flansen en klaar was, is voorbij. Potentiële klanten verwachten professionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Voldoet je website niet aan die verwachtingen? Dan zal de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in je bedrijf een flinke deuk oplopen.