5 grote website content fouten waardoor je onprofessioneel overkomt

Je bent uitgenodigd op een evenement om een presentatie te geven.

Je hebt je presentatie tot in de puntjes verfijnd en voorbereid.

De dag van de presentatie is aangebroken en je geeft ze succesvol.

Je stapt van het podium en beseft opeens dat de rits van je broek open staat.

(zeker niet gebaseerd op een waar gebeurd verhaal)

Ook al was je presentatie perfect, de mensen zullen zich je hoogstwaarschijnlijk herinneren als de spreker met de open rits.

Balen.

Zelfs een klein foutje kan ervoor zorgen dat de boodschap die je wilt overbrengen verloren gaat.

En dat geldt net zo goed voor je website.

Zorg er dus voor dat je deze 5 content fouten nooit op je website maakt.

Fout 1. Onverwachte plaatsen voor content

Een open keukenlade

Je bent te laat voor een verjaardagsfeestje en je herinnert je net dat je het gekochte cadeautje nog moet inpakken. Je haast je naar de lade waar de schaar altijd ligt opgeborgen.

Maar dan merk je dat de schaar er niet ligt.

"Waarom ligt de schaar hier niet? Waar heb ik ze gelaten? Argh!"

Website bezoekers zijn net als jij op zoek naar die schaar.

Ze hebben meestal haast en willen snel en efficiënt informatie vinden. En daar komt nog bij dat ze verwachtingen hebben van waar die informatie moet staan.

Maar veel sites hebben slechte pagina- of categorienamen die de inhoud niet duidelijk beschrijft. Of ze ordenen informatie op basis van hoe het bedrijf - en niet de bezoeker - over de content denkt.

Het resultaat?

De bezoeker moet stoppen en nadenken over waar hij heen moet om te vinden wat hij zoekt.

Deze ontkoppeling tussen de structuur van je website en de verwachtingen van je bezoekers (hoe ze denken dat je website gestructureerd moet zijn), leidt tot tijdverlies en frustratie.

Laat je bezoeker niet door je website modderen. Zorg dat je website een logische en duidelijke structuur heeft.

Key takeaway - Zorg ervoor dat je website een logische structuur heeft die grondig gepland is en rekening houdt met de behoeften van je bezoekers. Wil je leren hoe je precies dat kunt doen? Lees mijn artikel over hoe je een visuele sitemap kunt gebruiken voor je volgende webontwerpproces.

Fout 2. Inconsistentie in stijlen

Een voorbeeld van hoe we witruimte interpreteren als een patroon

Onze hersenen zijn gemaakt om patronen te zoeken.

In de afbeelding hierboven zie je waarschijnlijk vier sets stippen, in plaats van acht afzonderlijke. Je interpreteert de witruimte tussen de stippen (of het ontbreken ervan) automatisch als een patroon.

Dat geldt niet alleen voor witruimte. Je hersenen zoeken ook naar patronen in lettergrootte, kleuren, lettertype, tekstkleur, enz.

Dus stel dat je de homepage van een website bezoekt. Op die homepage zie je meerdere titels van een bepaalde grootte en kleur. Je verwacht dat dat patroon zich op de hele website herhaalt. Als je op een about pagina belandt en de titels zijn van een andere grootte of kleur, raak je in de war.

Het verwachte patroon is doorbroken.

Dit soort inconsistenties (zelfs kleine) schaden de bruikbaarheid van je website. Ze dwingen de bezoeker zich telkens opnieuw te oriënteren als het patroon gebroken is. Het wordt moeilijker om snel en efficiënt je website te scannen op informatie.

Je komt er ook onprofessioneel door over. Het wekt de indruk dat je website zomaar in een haast in elkaar gegooid werd zonder enig denkproces.

Key takeaway - Zorg ervoor dat je website lettertype, tekstgrootte en tekstkleur consequent gebruikt, zodat je informatie gemakkelijk scanbaar is.

Fout 3. Slechte tekstgrootte en contrast

Mensen komen naar je website voor informatie. Maar als ze die niet kunnen lezen, heb je pech.

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch is dit een veel voorkomende fout die je op veel websites ziet. De leesbaarheid van de tekst wordt zo vaak opgeofferd omdat het 'er beter uitziet'.

En terwijl jouw ogen misschien prima werken, hebben bijvoorbeeld mijn ouders (die al wat ouder maar volkomen gezond zijn) het veel moeilijker om online tekst te lezen. Laat staan mensen met echte visuele beperkingen.

Maak deze voor de hand liggende fout dus niet.

Zorg dat iedereen je tekst kan lezen door ervoor te zorgen dat het contrast hoog genoeg is. Hoe hoog? Volgens de W3C normen moet tekst een contrastverhouding hebben van minstens 4,5:1.

Klinkt nogal technisch, maar je kunt een gratis online hulpmiddel gebruiken zoals de WebAIM Contrast checker om na te gaan of je tekst die eenvoudige test doorstaat.

O, en nu we toch bezig zijn: zorg ervoor dat je tekst een redelijke grootte heeft. Dit zorgt ervoor dat iedereen van je content kan genieten zonder zijn ogen te hoeven belasten.

Key takeaway - Zorg dat je tekst voldoende contrast heeft zodat je informatie goed leesbaar is. Gebruik hulpmiddelen als de WebAIM Contrast checker om het contrast van je tekst te controleren.

Fout 4. Slechte fotografie

Een vergelijking tussen slechte stockfoto's en meer levensechte situaties

"Laten we er gewoon een stockfoto ingooien om die pagina wat op te leuken" is waarschijnlijk wat de meeste bedrijven denken als je een blik werpt op hun bestaande websites.

Neem bijvoorbeeld de linker foto van het voorbeeld hierboven. Wanneer heb je ooit mensen samen zien juichen achter een enkele laptop? Het schreeuwt geforceerd en onauthentiek. De rechter foto zou een levensechte ontmoeting kunnen zijn als dit een medewerker van het bedrijf was.

"Users pay close attention to photos and other images that contain relevant information but ignore fluffy pictures used to "jazz up" web pages."

Jakob Nielsen - Nielsen Norman Group

Uit onderzoek van de Nielsen Norman Group blijkt dat bezoekers foto's negeren die nep en niet-authentiek zijn. Je moet daarom eigenlijk alleen foto's gebruiken die je boodschap versterken en de persoonlijkheid / menselijkheid van je bedrijf benadrukken.

Vermijd het gebruik van foto's die totaal geen verband houden met de boodschap die je probeert over te brengen. Gebruik geen stockfoto's of onprofessionele foto's die ooit door een neef van een collega gemaakt zijn. Gebruik alleen authentiek foto's die je boodschap versterken.

Key takeaway - Gebruik foto's dat authentiek is, menselijk, en de persoonlijkheid van je bedrijf laat zien. Gebruik ze alleen om je boodschap te versterken, maar nooit alleen om wat ruimte op te vullen.

Fout 5. Je tekst volstoppen met keywords

Een veel voorkomende misvatting is dat je, als je wat keywords in je tekst propt, hoger zult scoren in Google Search.

Het spijt me dat ik het je moet zeggen, maar zo werkt dat niet:

"Filling pages with keywords or numbers results in a negative user experience, and can harm your site's ranking. Focus on creating useful, information-rich content that uses keywords appropriately and in context."

Google Search Central

Je moet altijd eerst aan je bezoeker denken. Dat is tenslotte wie je website zal gebruiken en je content zal consumeren, nietwaar?

Vraag jezelf af:

  • Wat willen ze weten?
  • Welke vragen hebben ze / zouden ze kunnen hebben?
  • Hoe kan ons product of onze dienst hen helpen?
  • Hoe kunnen wij hen helpen?
  • ...

Als je content maakt door je bezoeker voorop te stellen, zullen ze vinden waar ze naar op zoek zijn. Dat is goede content die ook echt gelezen zal worden.

Key takeaway - Creëer je content altijd vanuit het perspectief van je doelpubliek. Als je dat gedaan hebt, kun je het optimaliseren voor SEO.

Conclusie

Je website is, in de meeste gevallen, het eerste contact dat een potentiële klant met je bedrijf heeft. En meestal betekent dat dat ze op zoek zijn naar specifieke content om hun vragen te beantwoorden.

Daarom kun je er maar beter voor zorgen dat je deze 5 fouten in je website content vermijdt. Zo kom je professioneel over en wek je vertrouwen bij je potentiële klant.

Benieuwd of jouw website deze content fouten maakt?