Websitedoelen: De ultieme gids (met voorbeelden)

De meeste bedrijfseigenaars hebben geen idee wat hun websitedoelen zijn. Hun website zit daar maar, en doet niets voor hun bedrijf.

Met andere woorden: de website is eerder een kostenpost dan een investering.

Je runt je bedrijf waarschijnlijk niet zonder duidelijke doelen. Dus waarom zou je website anders zijn?

Slimme doelen stellen voor je website kan het verschil betekenen tussen een website die een kostenpost is en een die je bedrijf vooruit helpt.

Dus laten we zonder verder oponthoud een diepe duik nemen in websitedoelen en eraan werken om van je website een investering te maken.

We gaan over het 4 stappen proces voor het stellen van website doelen en voorbeelden van SMART doelen die je als inspiratie kunt gebruiken.

Het 4-stappen proces voor het stellen van website doelen

Het website doelproces bestaande uit 4 fasen
Een visuele weergave van het 4-stappen proces voor het stellen van website doelen

Zoals je in het visuele kunt zien (en waarschijnlijk in de titel kunt lezen), bestaat het proces van website doelen stellen uit 4 stappen en is het cirkelvormig. Dit betekent dat je werk nooit echt af is, maar dat is maar goed ook.

Een goede website moet met je bedrijf mee blijven evolueren om optimaal te presteren. Succes vandaag is geen garantie voor succes morgen. Evenzo kan mislukking vandaag net zo goed een succes morgen zijn.

Door dit 4 stappen proces te gebruiken, voer je uit wat werkt, verfijn je voortdurend wat niet werkt, en ga je door met de cyclus van voortdurende verbetering.

Stap 1. Plan - Plan je website doelen uit

De eerste stap is eenvoudigweg oplijsten welke doelen je wilt bereiken.

1.1 Stel algemene doelen vast

Vraag je dan af wat je met de website zou willen bereiken. Dit kan zijn:

  • Meer gekwalificeerde leads krijgen.
  • Het verhogen van je nieuwsbrief inschrijvingen.
  • Meer bekendheid creëren rond je nieuwe dienst.

Als je bedrijf werknemers en/of afdelingen heeft (marketing, verkoop, HR, enz.), zul je alle belanghebbenden moeten interviewen om meer te weten te komen over hun behoeften en hoe de website hen zou kunnen helpen.

Voorbeelden hiervan kunnen zijn:

  • HR: openstaande vacatures onder de aandacht brengen.
  • Verkoop: het contactformulier van de website verbinden met het CRM voor een gemakkelijke follow-up.
  • Marketing: een website die gemakkelijk bij te werken is met nieuwe inhoud zonder technische kennis.

Nadat je alle belanghebbenden geïnterviewd hebt, schrijf je een lijst op van algemene doelstellingen voor de website

Na deze stap... zou je een algemene lijst van algemene websitedoelen moeten hebben.

1.2 Auditeer je uitgangspunt

Nu je een lijst van algemene doelen hebt, is het tijd om de huidige prestaties van je website te bekijken.

Waarom is dat belangrijk? Je kunt nagaan of je:

  1. De prestaties van je website al meet via een of ander analyse-instrument (zoals Google Analytics).
  2. Gegevens hebt om mee te vergelijken (is het haalbaar en is het realistisch?)

Neem je lijst van algemene doelen die je in de vorige stap maakte. Kijk vervolgens naar je analytics en noteer alle datapunten die je kunt gebruiken om je doel te meten.

Bijvoorbeeld, als je algemene doel is om je verkoop te verhogen, zou je de volgende meetgegevens kunnen gebruiken:

  • Gemiddelde maandelijkse verkoop
  • Opbrengsten per verkeersbron
  • Verlatingspercentage van winkelwagentjes
  • ...

Als je een nieuwe website begint of je hebt geen toegang tot gegevens, dan zul je een beredeneerde gok moeten doen. Je kunt later altijd bijstellen als je gok er ver naast zit.

Na deze stap... zou je een duidelijk beeld moeten hebben van de huidige maatstaven die je wilt verbeteren en waarmee je je vooruitgang zult meten. Als je geen toegang hebt tot meetgegevens, doe dan een beredeneerde gok naar de verbetering die je wilt bereiken.

1.3 Verfijn je doelen zodat ze SMART zijn

Je hebt nu een lijst van algemene doelen en een duidelijk inzicht in je huidige situatie. De volgende stap: je doelen verfijnen.

Zeggen dat je wilt dat je website meer klanten oplevert is te vaag. Hoeveel is 'meer'? Hoe zal je website die klanten precies binnenbrengen? Wanneer begin en stop je met meten? Is het wel realistisch om in je specifieke sector via je website klanten binnen te halen? ...

Je krijgt het beeld.

Je moet het algemene doel herschrijven in een doel dat specifiek is om er zeker van te zijn dat je het ook werkelijk kunt bereiken.

Hoe doe je precies dat? Door ervoor te zorgen dat je doelen voldoen aan de SMART principe.

1. Specifiek (S)

Is je doel zo verwoord dat het duidelijk en specifiek genoeg is?

Vragen om te stellen:

  • Wat wil je bereiken?
  • Hoe wil je dat bereiken?

Goed voorbeeld: we willen het aantal inzendingen voor ons contactformulier met 20% verhogen door overbodige velden te verwijderen.

2. Meetbaar (M)

Is je doel zo uitgedrukt dat de voortgang ervan gemeten kan worden?

Vragen om te stellen:

  • Welke metric ga je meten?
  • Hoe zul je je vorderingen meten?

Goed voorbeeld: we zullen het aantal mensen meten dat de bedankpagina bezoekt die getoond wordt na een formulier-inzending.

3. Toewijsbaar (A)

Is je doel zo geformuleerd dat het duidelijk is wie verantwoordelijk is voor de verwezenlijking ervan?

Vragen om te stellen:

  • Wie zal de voortgang van dit doel overzien?
  • Wie zal verantwoordelijk gehouden worden voor het succes ervan?

Goed voorbeeld: Mark van de afdeling Marketing zal de leiding hebben over ons project om het aantal inzendingen voor contactformulieren te verhogen.

4. Realistisch (R)

Is je doel zo verwoord dat het ook werkelijk bereikt kan worden?

Vragen om te stellen:

  • Is dit doel realistisch?
  • Beschikken we over de nodige middelen om dit doel te bereiken?

Goed voorbeeld: we hebben momenteel budget gereserveerd voor een webontwikkelaar om veranderingen in ons contactformulier aan te brengen.

5. Tijdsgebonden (T)

Is je doel zo verwoord dat er een duidelijke deadline aan verbonden is?

Vragen om te stellen:

  • Hoe lang zal het duren om dit doel te volbrengen?
  • Wanneer moet dit doel voltooid zijn?

Goed voorbeeld: we zullen ons doel over een periode van 6 maanden meten.

Na deze stap... moet je je algemene doelen uit [stap 1.1](#stap 1.1) herschreven hebben tot specifieke doelen die de SMART criteria volgen.

Stap 2. Doen - Voer je websitedoelen uit

Genoeg gepland. Het is tijd om te implementeren.

Als je stap 1 goed gedaan hebt, heb je een paar slimme website doelen die specifiek zijn. Dat betekent dat ze in detail beschrijven wat er gedaan moet worden om die doelen ook echt te bereiken. Dit kan zijn:

  • Een nieuwe functie op je website implementeren
  • Een bestaand onderdeel van je website veranderen
  • Begin een nieuwe content marketing campagne
  • Lanceer een advertentie
  • ...

Wat het ook is, nu is het moment om het te realiseren.

Na deze stap... zou je de slimme websitedoelen die je in stap 1 gepland had, moeten hebben uitgevoerd.

Stap 3. Controleer - Controleer de impact

Je hebt je slimme website doel geïmplementeerd. Nu aan de beurt? Meten of je het al dan niet bereikt hebt (logisch, toch?).

Zorg eerst dat je Analytics tool goed is ingesteld om alle belangrijke metrieken voor je specifieke websitedoel te meten.

Plan vervolgens een vast moment (wekelijks, tweewekelijks, maandelijks, driemaandelijks, ...) om de meetgegevens van je doel te bekijken. Door dit periodiek te doen maak je er niet alleen een gewoonte van, maar kun je ook snel reageren op eventuele fouten bij het meten, fouten bij de uitvoering van je website doel, enz.

Er zijn drie mogelijke uitkomsten voor je website doelen: succes, mislukking, en gemengd:

Optie 1: Je hebt je doel gehaald

Je hebt je website doel bereikt. Gefeliciteerd!

Vraag jezelf af:

  • Wat ging er geweldig?
  • Hoe kan ik dit repliceren?
  • Hoe kan ik dit verder verbeteren?

Documenteer de antwoorden op deze vragen grondig.

Optie 2. Je hebt je doel niet gehaald

Zoals ik al eerder zei, is het moeilijk om het bij je eerste poging goed te doen. Het is dus heel waarschijnlijk dat je je websitedoel niet bereikt hebt. Maar niet getreurd, mislukking is een uitstekende gelegenheid om te leren.

Vraag jezelf af:

  • Wat ging er mis?
  • Waarom ging het fout?
  • Hoe kan ik het verbeteren?

Documenteer de antwoorden op deze vragen grondig.

Optie 3. Het is geen succes, maar ook geen totale mislukking

De laatste optie is dat het niet geweldig ging, maar je kunt het ook geen absolute mislukking noemen. Je doel stagneerde, daalde een beetje of groeide slechts met een kleine marge. Net als bij een mislukking moet je je afvragen:

  • Wat ging er mis?
  • Waarom ging het mis?
  • Hoe kunnen we ons verbeteren?

Documenteer de antwoorden op deze vragen grondig.

Na deze stap... zou je duidelijk moeten begrijpen hoe de uitvoering uit stap 2 je doel beïnvloedde.

Stap 4. Bijsturen - Optimaliseer je websitedoelen

Laatste stap: bijsturen op basis van wat je in stap 3 leerde.

De beste manier om bij te sturen is door kleine veranderingen aan te brengen. Kleine veranderingen hebben een aantal voordelen:

  • Snel en gemakkelijk uit te voeren
  • Gemakkelijk het effect ervan te volgen
  • Gemakkelijk terug te draaien als dat nodig is

Stel dat je doel was om meer inzendingen voor contactformulieren te krijgen door een paar velden te veranderen, maar je doel mislukte. Dus besluit je een herontwerp van je contactpagina aan te passen en uit te voeren om dat doel te bereiken. Na de uitvoering van het herontwerp duiken de inzendingen op je contactformulier op. Paniek!

Hoe kun je zien wat de invloed op je contactformulier inzendingen was?

Dat kun je niet. En dat is precies waarom je geen grote veranderingen moet doorvoeren om je website doelen te bereiken.

Kijk dus naar je resultaten en de antwoorden die je in stap 3 hebt gedocumenteerd, en bedenk de meest efficiënte, kleinschalige verandering die mogelijk is om die resultaten te verbeteren.

Voorbeelden van slimme websitedoelen

Hopelijk begrijp je nu dat slimme doelen essentieel zijn voor het succes van je website. Om je op weg te helpen met je eigen doelen stellen, heb ik hieronder een paar voorbeelden van slimme doelen op een rijtje gezet, ingedeeld per afdeling.

1. Eigenaar of CEO

Maximaliseren van het rendement op investering (ROI)

Als eigenaar of CEO wil je dat je website bijdraagt aan de bottom line van je bedrijf. De eerste stap om de ROI te vergroten is door kleinere doelen te stellen, ingedeeld per afdeling (verkoop, marketing, personeelszaken, ...). Dan kun je het totale effect van die kleinere doelen op het bedrijf als geheel evalueren.

Met andere woorden: alle onderstaande doelen maken deel uit van het grotere doel om het rendement op investeringen te maximaliseren.

2. Sales

Verhogen van de verkoop

De verkoop verhogen is waarschijnlijk een van de meest voorkomende doelen voor elk bedrijf dat online (digitale) producten of diensten verkoopt. Wie wil er nu niet meer verkopen, toch? Relevante meetpunten kunnen zijn: het aantal verkopen, het aantal afgebroken karren, de bron van verkeer of de kosten van aquisitie.

Voorbeeld: We willen de verkoop dit kwartaal met 10% verhogen ten opzichte van vorig jaar door een automatisch e-mail follow-up systeem voor verlaten wagens in te voeren.

Verhoog de tevredenheid over de klantenondersteuning

Misschien heeft je website een vorm van online klantenondersteuning? Een voorbeeld zou een online chat tool zijn die gebruikt wordt om eerstelijns vragen van klanten te beantwoorden. In zo'n geval kan het verhogen van de tevredenheid over de klantenondersteuning bijdragen tot meer verkoop. Relevante maatstaven kunnen de respons van het support team zijn.

Voorbeeld: En het eind van het jaar willen we de tevredenheid over de klantenondersteuning met 5% verhogen door het eerste antwoordpercentage met 20% te verlagen. We zullen dit doen door ons support team op te leiden.

3. Marketing

Verhogen van gekwalificeerde leads

Dit is waarschijnlijk een van de klassieke doelstellingen aller tijden voor bedrijven die diensten verlenen. Relevante meetpunten kunnen zijn het aantal kliks op een bepaalde knop, pageviews op een succespagina na een formulier-inzending, of inzendingen die je in je CRM ontvangt.

Voorbeeld: Verhoog het aantal inzendingen voor contactformulieren met 10% in de loop van de komende 6 maanden door een inhoudsmarketingstrategie in te voeren om meer verkeer naar onze dienstenpagina's te leiden.

Vergroten van de bekendheid

Als niemand je bedrijf kent, heb je pech. Bekendheid vergroten is een mooi doel om mensen bewust te maken van je bedrijf en/of je (nieuwe) aanbod. Relevante meetpunten kunnen het aantal pageviews of het aantal unieke website bezoekers zijn.

Voorbeeld: Verhoog het aantal unieke pageviews op onze dienstenpagina met 10% ten opzichte van vorig jaar door een advertentiecampagne op Google Ads te voeren.

4. HR

Het aantal sollicitaties verhogen

Een website kan een geweldig hulpmiddel zijn om je vacatures te centraliseren en het mogelijk te maken die vacatures gemakkelijk te delen met sociale media en andere relevante kanalen. Relevante meetpunten kunnen het aantal sollicitaties zijn, het aantal pageviews of het aantal bezoekers van de website.

Voorbeeld: Verhoog het aantal sollicitaties via onze website met 20% ten opzichte van vorig jaar door een advertentiecampagne op LinkedIn te voeren die mensen naar de vacature op onze webiste leidt.

5. IT

Vermindering van de onderhoudskosten

Misschien zit je website vol met plugins en andere technische zaken die zo nu en dan aandacht nodig hebben? Dit kan voor je IT afdeling een enorme tijdrovende zaak zijn. Relevante maatstaf kan de hoeveelheid tijd zijn die aan onderhoud besteed wordt.

Voorbeeld: We willen de tijd die we besteden aan het onderhoud van onze website met 100% verminderen ten opzichte van vorig jaar door een auto-update systeem in te voeren.

Klaar om te beginnen met het stellen van slimme websitedoelen?

Geen slimme doelen stellen voor je website is een enorme gemiste kans. Het kan het verschil zijn tussen een website die een kostenpost is, in plaats van een investering.

Door het eenvoudige 4 stappen proces te volgen dat ik in dit artikel uitlegde, zul je in staat zijn je website voortdurend te verbeteren en ervoor te zorgen dat hij je bedrijf actief vooruit helpt.

Dus waar wacht je dan nog op? Ga die slimme website doelen stellen!

  • Leestijd

    12 min. leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter