Hoe gebruik je Social Proof op je website om meer te verkopen: 5 methoden

Stel je het volgende voor.

Je gaat naar een webshop om zo'n 'ringding' te kopen waarmee je de hoeveelheid spaghetti kunt afmeten die je moet koken.

Maar dan zie je dat het een afschuwelijke beoordeling van 2/5 heeft.

"Waarom zouden mensen het zo laag beoordelen?"

Je begint de recensies te lezen om erachter te komen:

  • "Het breekt gemakkelijk"
  • "Het portioneert de spaghetti niet goed"
  • "Het is onhandig "

Even later besluit je dat het je zuurverdiende geld niet waard is en je koopt het niet.

"Ik heb mijn spaghetti toch graag in grote hoeveelheden" (Amen!)

Je hebt zojuist de kracht van online social proof ervaren.

Maar wat is social proof precies? En hoe kun je het gebruiken om meer te verkopen via je website?

Wat is social proof?

Social proof werd voor het eerst bedacht door dr. Robert Cialdini in zijn boek "Influence: The Psychology of Persuasion" (een aanrader als je van psychologie en marketing houdt).

[...] het principe van social proof. Het stelt dat een van de middelen die we gebruiken om te bepalen wat juist is, is na te gaan wat andere mensen juist vinden. We zien een gedrag als correcter in een bepaalde situatie naarmate we anderen het zien uitvoeren.

Profielfoto van dr. Robert Cialdini
Dr. Robert Cialdini
Invloed: De psychologie van het overtuigen

Het is een psychologisch principe dat stelt dat we ons gedrag baseren op wat anderen in dezelfde omgeving denken of doen.

Of je nu online een product koopt, contact zoekt met een dienstverlener, je niet echt weet hoe je je moet gedragen op een chique etentje of hoe hard je op een bepaalde snelweg mag rijden, de acties van de mensen om je heen hebben een immense invloed op je eigen gedrag.

Met andere woorden: door de meningen of ervaringen van anderen op je website te gebruiken, kun je de toekomstige acties van je potentiële klanten beïnvloeden.

5 soorten social proof om het vertrouwen van je bezoekers te verdienen

Maar hoe implementeer je social proof op je website? Hier zijn 5 beproefde manieren.

1. Testimonials / recensies

Een screenshot van de homepage van Revolut.com
Een voorbeeld van social proof in de vorm van testimonials - revolut.com

Een testimonial is een geschreven verklaring van een persoon die zijn ervaring over een product, gebeurtenis, dienst... in detail beschrijft. Het is het perfecte middel om een potentiële klant een inzicht te geven in hoe het zakendoen met jou zal zijn.

En ze zijn bijzonder krachtig. In Europa verklaren 60% van de mensen dat ze de online meningen van anderen volledig vertrouwen.

Wat is belangrijk om goed te doen?

Een testimonial die potentiële klanten echt overtuigt is:

  1. Specifiek - Een testimonial die zegt "we vonden het geweldig" of "we hebben er echt van genoten" is onbruikbaar. Het is te vaag. Een potentiële klant kan zich daar niet in inleven. Om ze zo effectief mogelijk te maken, moeten ze de ervaring van die klant in detail beschrijven.
  2. Echt - Als het niet echt is of het kan niet geverifieerd worden, is de kans groot dat je potentiële klant denkt dat je doet alsof. Dat doet meer kwaad dan goed. Gebruik indien mogelijk de volledige naam van je klant, inclusief een profielfoto, en gebruik een systeem dat de echtheid van de getuigenissen verifieert (zoals Google Business Reviews, Trustpilot, LinkedIn enz.).

Hoe krijg je testimonials?

  1. Vraag klanten via mail om een testimonial over je product of dienst te schrijven.
  2. Vraag klanten in een gesprek (live of per telefoon) terwijl je hun woorden opschrijft. Als dat gedaan is, kun je ze de tekst sturen en vragen of ze het goed vinden.

Om je getuigenissen specifiek (en dus effectief) te maken, stel je je klant vragen als:

  • "Wat waren enkele zorgen die je had en hoe voel je je daar nu over?"
  • "Wat waren je verwachtingen en hoe hebben we daaraan voldaan?"
  • "Wat vind je het beste aspect aan ons product / onze dienst?"
  • "Hoe heeft ons product / onze dienst je geholpen?"
  • ...

Maak er een gewoonte van om na een aankoop of verleende dienst altijd naar getuigenissen te vragen. Zo kun je een selectie maken van de allerbeste om op je website te laten zien.

Als je kunt, gebruik dan een platform zoals, Google My Business, LinkedIn of Yelp. Als een klant een testimonial achterlaat, wordt zijn identiteit automatisch geverifieerd. Dit komt meer "echt" over en vergroot het vertrouwen omdat de getuigenis geverifieerd kan worden.

Hoe voer je het uit?

Je zou in de verleiding kunnen komen om een aparte pagina op je website te maken en daar gewoon alle getuigenissen te plaatsen, maar laten we eerlijk zijn... Niemand bezoekt die pagina's.

Getuigenissen plaats je het best in een zo groot mogelijke context. Zet bijvoorbeeld productspecifieke getuigenissen op een productpagina, projectspecifieke getuigenissen op die projectpagina, enz.

Op die manier zal de getuigenis veel meer impact hebben omdat ze direct verband houdt met wat je potentiële klant op dat moment leest.

2. Beoordelingen

Een screenshot van de homepage van urbanmattress.com bijschrift: Een voorbeeld van social proof in de vorm van beoordelingen - urbanmattress.com

Beoordelingen zijn een snelle visuele manier om potentiële klanten te laten zien:

  • Hoeveel andere mensen je dienst of product waarderen.
  • Dat je vertrouwen hebt in je eigen product of dienst.

Wat is belangrijk om goed te krijgen?

Een beoordeling die potentiële klanten echt overtuigt is:

  1. Echt - Als het niet echt is of het kan niet geverifieerd worden, denkt je potentiële klant dat je doet alsof en dat zal je meer kwaad dan goed doen. Gebruik een systeem van derden om het vertrouwen te vergroten (bijvoorbeeld: Trustpilot, Google my Business enz.).
  2. Klaar - Potentiële klanten moeten de beoordeling snel kunnen vatten. Gebruik een eenvoudig, visueel waarderingssysteem. Het bekendste voorbeeld is een 5/5 waarderingssysteem met ster-icoontjes.

Hoe krijg je waarderingen?

  1. Zoek een systeem van derden dat je kunt gebruiken om beoordelingen te gaan accepteren. Bekende voorbeelden zijn Trustpilot, Google My Business, LinkedIn aanbevelingen, enz.
  2. Vraag klanten om via dat systeem van derden een beoordeling achter te laten. De meeste daarvan bieden een link die je met je klant kunt delen. Dit zorgt ervoor dat hun identiteit aan de beoordeling gekoppeld wordt.

Hoe voer je dit uit?

De meeste systemen van derden hebben een of andere manier om je rating op je website te implementeren. Hetzij via een plugin of een stukje code. Dit is de gemakkelijkste methode. Je hoeft je website niet telkens bij te werken als je een nieuwe rating krijgt, hij wordt automatisch bijgewerkt.

Je kunt ook handmatig een beoordeling aan je website toevoegen met een link naar je beoordelingspagina op de website van de derde partij.

Net als met getuigenissen hebben beoordelingen veel meer effect als ze direct verband houden met wat je potentiële klant op dat moment aan het lezen is.

Beoordelingen kunnen op je website geplaatst worden:

  • Op je homepage
  • Op landingspagina's voor specifieke diensten of producten
  • ...

3. Klantenlogo's

Een screenshot van social proof op de Trancend homepage
Een voorbeeld van social proof in de vorm van logo's - transcend.io

Als mensen logo's zien van bedrijven die ze kennen, verbinden ze onbewust de geloofwaardigheid van je bedrijf met die van die bedrijven. Hoe bekender het logo, hoe sterker die link. Je kunt logo's van bekende klanten gebruiken om het vertrouwen te vergroten:

"Als bedrijf X hen vertrouwt, moeten ze wel een goede dienst verlenen/een goed product aanbieden. "

Wat is belangrijk om goed te krijgen?

Logo's die potentiële klanten echt overtuigen zijn:

  1. Bekend - Als je logo's gebruikt van bedrijven waar je doelgroep geen idee van heeft, zullen ze geen effect hebben. Tenminste een deel van je doelpubliek moet de naam van de bedrijven herkennen.
  2. Context - Als je zomaar wat logo's op je website plakt zonder enige context, hoe kan je potentiële klant dan weten waarom ze er iets om zouden moeten geven? Je moet er altijd naar streven minstens een titel aan je logoblok toe te voegen om je potentiële klant context te geven (bijvoorbeeld: "Deze bedrijven gebruiken ons product al").

Hoe voer je het uit?

Logo's kunnen op je website geplaatst worden:

  • Op je homepage helemaal bovenaan net onder je hoofd introtekst.
  • Op specifieke landingspagina's voor diensten of producten.
  • ...

4. Publicaties

Een screenshot van de homepage van maderenovation
Een voorbeeld van social proof in de vorm van publicaties - maderenovation.com

Net als het geval is met logo's, zullen klanten onbewust de autoriteit van publicaties aan je bedrijf koppelen.

"Als publicatie X over hen geschreven heeft, moeten ze wel een goede dienst verlenen/ een goed product aanbieden. "

Wat is belangrijk om goed te doen?

Publicaties die potentiële klanten echt overtuigen zijn:

  1. Bekend - Als je doelpubliek geen flauw idee heeft van wat deze publicaties zijn, zullen ze geen effect hebben. Tenminste een deel van je doelpubliek moet de publicaties bij naam / logo kennen.
  2. Gericht - Als je bedrijf in een publicatie verschijnt vanwege iets dat niets met je dienst of product te maken heeft, moet je ze niet gebruiken. Neem alleen publicaties op die rechtstreeks met je producten of diensten te maken hebben.
  3. Contextueel - Als je zomaar wat logo's op je website plakt zonder enige context, hoe kan je potentiële klant dan weten waarom ze er iets om zouden moeten geven? Je moet er altijd naar streven minstens een titel aan je logoblok toe te voegen om je potentiële klant context te geven (bijvoorbeeld: 'Zoals gezien in').

Hoe kom je aan publicaties?

Is er een belangrijke gebeurtenis op komst in je bedrijf? Een nieuwe lancering van een product, dienst...? Probeer plaatselijke publicaties te bereiken. Waarom stuur je je product niet naar enkele publicaties en vraag je ze om hun mening?

Wees creatief en vriendelijk bij het uitreiken. En wie weet, misschien willen sommige publicaties wel over je product of dienst schrijven.

Hoe voer je het uit?

Publicaties kun je op je website plaatsen door:

  • ze op hun eigen unieke pagina's te plaatsen (bijvoorbeeld: een 'Pers' of 'Publicaties' pagina)
  • De logo's van publicaties op je homepage of specifieke context gerelateerde pagina (product of dienst pagina) te zetten
  • Op specifieke dienst of product landingspagina's.
  • ...

5. Casestudies

Twee vrouwen die aan een bureau zitten en documenten lezen bijschrift: Een voorbeeld van social proof in de vorm van case studies - mollie.com

Een case studie is een van dichtbij, diepgaand en gedetailleerd onderzoek van een bepaald geval binnen een real-world context. Die context is wat een case study zo krachtig maakt. Het geeft je potentiële klant een venster in hoe werken met jou zal zijn.

Wat is belangrijk om goed te doen?

Een case studie die potentiële klanten echt overtuigt is:

  1. Gericht - Je casestudy heeft maar één target: potentiële klanten laten zien hoe je product of dienst het leven van een vroegere klant heeft verbeterd. Richt je op een probleem dat je hebt opgelost en hoe het leven van je klant ten goede is veranderd.
  2. Gedetailleerd - Als je je case study te algemeen maakt, zal je potentiële klant zich niet kunnen inleven in je vroegere klant. Zorg ervoor dat je voldoende details toevoegt om die emotionele band met je potentiële klant te scheppen. Als het even kan, voeg dan bedrijfsresultaten toe die in cijfers worden uitgedrukt (bijvoorbeeld: verhoogde inkomsten).
  3. Echt - Verzin geen verhalen of resultaten. Gewoon niet doen.

Hoe kom je aan case studies?

Kijk eens naar recente projecten die je voltooid hebt of producten die je verkocht hebt. Neem contact op met die klant en vraag of ze geïnteresseerd zou zijn in een case studie. Interview ze persoonlijk, per telefoon of per e-mail en stel ze vragen over hoe jouw product of dienst hun bedrijf vooruit heeft geholpen.

Als je niet goed weet hoe je een case studie moet schrijven, kun je deze algemene structuur gebruiken:

  1. Het probleem - Wat was het probleem dat je klant opgelost moest zien?
  2. De gevolgen - Wat waren de gevolgen van dat probleem voor je klant? Hoe beïnvloedde het haar?
  3. De oplossing - Hoe hielp je product of dienst het probleem op te lossen? Wat is het resultaat?

Je kunt deze structuur ook gebruiken om specifieke vragen te stellen als je je klant interviewt.

Hoe voer je het uit?

Case studies kun je op je website plaatsen:

  • Op hun eigen unieke pagina's (bijvoorbeeld: een 'Case Studies' of 'Werk' pagina)
  • Door er naar te linken op delen van je website waar dat zinvol is (bijvoorbeeld: zet een link naar een case study over een product op die specifieke productpagina).
  • Op specifieke landingspagina's over diensten of producten.

Conclusie

Social proof is een immens krachtig psychologisch principe. Door social proof op je website te gebruiken, kun je de beslissing van je potentiële klant beïnvloeden. Zo verkoop je meer van je product of dienst.

In de voorbeelden hierboven wordt vaak meer dan één soort social proof gebruikt. Je kunt twee of meer van de vijf soorten uit dit artikel met elkaar vermengen om een sterker geheel te maken.

Maar onthoud: alles is goed in mate. Overdrijf niet, anders loop je het risico dat je de positieve effecten van social proof teniet doet.

Dus probeer de 5 soorten social proof uit, implementeer ze op je website en kijk wat voor jou het beste werkt.

  • Leestijd

    12 min leestijd

  • Categorieën

  • Auteur

    Een profielfoto van Maarten Van Herendael, de oprichter van Heave Webdesign Antwerpen

    Maarten Van Herendael

    Oprichter