Cookie notice
Onze Website gebruikt Cookies om je de beste ervaring te geven. Meer info in onze Cookie Policy
Stel je het volgende voor.
Je gaat naar een webshop om zo'n 'ringding' te kopen waarmee je de hoeveelheid spaghetti kunt afmeten die je moet koken.
Maar dan zie je dat het een afschuwelijke beoordeling van 2/5 heeft.
"Waarom zouden mensen het zo laag beoordelen?"
Je begint de recensies te lezen om erachter te komen:
Even later besluit je dat het je zuurverdiende geld niet waard is en je koopt het niet.
"Ik heb mijn spaghetti toch graag in grote hoeveelheden" (Amen!)
Je hebt zojuist de kracht van online social proof ervaren.
Maar wat is social proof precies? En hoe kun je het gebruiken om meer te verkopen via je website?
Social proof werd voor het eerst bedacht door dr. Robert Cialdini in zijn boek "Influence: The Psychology of Persuasion" (een aanrader als je van psychologie en marketing houdt).
[...] het principe van social proof. Het stelt dat een van de middelen die we gebruiken om te bepalen wat juist is, is na te gaan wat andere mensen juist vinden. We zien een gedrag als correcter in een bepaalde situatie naarmate we anderen het zien uitvoeren.
Het is een psychologisch principe dat stelt dat we ons gedrag baseren op wat anderen in dezelfde omgeving denken of doen.
Of je nu online een product koopt, contact zoekt met een dienstverlener, je niet echt weet hoe je je moet gedragen op een chique etentje of hoe hard je op een bepaalde snelweg mag rijden, de acties van de mensen om je heen hebben een immense invloed op je eigen gedrag.
Met andere woorden: door de meningen of ervaringen van anderen op je website te gebruiken, kun je de toekomstige acties van je potentiële klanten beïnvloeden.
Maar hoe implementeer je social proof op je website? Hier zijn 5 beproefde manieren.
Een testimonial is een geschreven verklaring van een persoon die zijn ervaring over een product, gebeurtenis, dienst... in detail beschrijft. Het is het perfecte middel om een potentiële klant een inzicht te geven in hoe het zakendoen met jou zal zijn.
En ze zijn bijzonder krachtig. In Europa verklaren 60% van de mensen dat ze de online meningen van anderen volledig vertrouwen.
Een testimonial die potentiële klanten echt overtuigt is:
Om je getuigenissen specifiek (en dus effectief) te maken, stel je je klant vragen als:
Maak er een gewoonte van om na een aankoop of verleende dienst altijd naar getuigenissen te vragen. Zo kun je een selectie maken van de allerbeste om op je website te laten zien.
Als je kunt, gebruik dan een platform zoals, Google My Business, LinkedIn of Yelp. Als een klant een testimonial achterlaat, wordt zijn identiteit automatisch geverifieerd. Dit komt meer "echt" over en vergroot het vertrouwen omdat de getuigenis geverifieerd kan worden.
Je zou in de verleiding kunnen komen om een aparte pagina op je website te maken en daar gewoon alle getuigenissen te plaatsen, maar laten we eerlijk zijn... Niemand bezoekt die pagina's.
Getuigenissen plaats je het best in een zo groot mogelijke context. Zet bijvoorbeeld productspecifieke getuigenissen op een productpagina, projectspecifieke getuigenissen op die projectpagina, enz.
Op die manier zal de getuigenis veel meer impact hebben omdat ze direct verband houdt met wat je potentiële klant op dat moment leest.
Beoordelingen zijn een snelle visuele manier om potentiële klanten te laten zien:
Een beoordeling die potentiële klanten echt overtuigt is:
De meeste systemen van derden hebben een of andere manier om je rating op je website te implementeren. Hetzij via een plugin of een stukje code. Dit is de gemakkelijkste methode. Je hoeft je website niet telkens bij te werken als je een nieuwe rating krijgt, hij wordt automatisch bijgewerkt.
Je kunt ook handmatig een beoordeling aan je website toevoegen met een link naar je beoordelingspagina op de website van de derde partij.
Net als met getuigenissen hebben beoordelingen veel meer effect als ze direct verband houden met wat je potentiële klant op dat moment aan het lezen is.
Beoordelingen kunnen op je website geplaatst worden:
Als mensen logo's zien van bedrijven die ze kennen, verbinden ze onbewust de geloofwaardigheid van je bedrijf met die van die bedrijven. Hoe bekender het logo, hoe sterker die link. Je kunt logo's van bekende klanten gebruiken om het vertrouwen te vergroten:
"Als bedrijf X hen vertrouwt, moeten ze wel een goede dienst verlenen/een goed product aanbieden. "
Logo's die potentiële klanten echt overtuigen zijn:
Logo's kunnen op je website geplaatst worden:
Net als het geval is met logo's, zullen klanten onbewust de autoriteit van publicaties aan je bedrijf koppelen.
"Als publicatie X over hen geschreven heeft, moeten ze wel een goede dienst verlenen/ een goed product aanbieden. "
Publicaties die potentiële klanten echt overtuigen zijn:
Is er een belangrijke gebeurtenis op komst in je bedrijf? Een nieuwe lancering van een product, dienst...? Probeer plaatselijke publicaties te bereiken. Waarom stuur je je product niet naar enkele publicaties en vraag je ze om hun mening?
Wees creatief en vriendelijk bij het uitreiken. En wie weet, misschien willen sommige publicaties wel over je product of dienst schrijven.
Publicaties kun je op je website plaatsen door:
Een case studie is een van dichtbij, diepgaand en gedetailleerd onderzoek van een bepaald geval binnen een real-world context. Die context is wat een case study zo krachtig maakt. Het geeft je potentiële klant een venster in hoe werken met jou zal zijn.
Een case studie die potentiële klanten echt overtuigt is:
Kijk eens naar recente projecten die je voltooid hebt of producten die je verkocht hebt. Neem contact op met die klant en vraag of ze geïnteresseerd zou zijn in een case studie. Interview ze persoonlijk, per telefoon of per e-mail en stel ze vragen over hoe jouw product of dienst hun bedrijf vooruit heeft geholpen.
Als je niet goed weet hoe je een case studie moet schrijven, kun je deze algemene structuur gebruiken:
Je kunt deze structuur ook gebruiken om specifieke vragen te stellen als je je klant interviewt.
Case studies kun je op je website plaatsen:
Social proof is een immens krachtig psychologisch principe. Door social proof op je website te gebruiken, kun je de beslissing van je potentiële klant beïnvloeden. Zo verkoop je meer van je product of dienst.
In de voorbeelden hierboven wordt vaak meer dan één soort social proof gebruikt. Je kunt twee of meer van de vijf soorten uit dit artikel met elkaar vermengen om een sterker geheel te maken.
Maar onthoud: alles is goed in mate. Overdrijf niet, anders loop je het risico dat je de positieve effecten van social proof teniet doet.
Dus probeer de 5 soorten social proof uit, implementeer ze op je website en kijk wat voor jou het beste werkt.