Wat maakt een website succesvol? 5 onthullende statistieken

Een website maken kan ontmoedigend zijn.

Er zijn een miljoen dingen waar je rekening mee moet houden en je weet niet zo goed wat je voorrang moet geven.

Sommige mensen vertellen je dat je absoluut een slider nodig hebt. Anderen spreken van het toevoegen van je hele bedrijfsgeschiedenis op een over ons pagina.

Maar wat is nu echt belangrijk?

Waaraan moet je voorrang geven?

Zou het niet fijn zijn als iemand je vertelde wat objectief belangrijk is?

Wel, je hebt geluk.

In dit artikel bespreek ik 5 essentiële elementen die je website nodig heef tom succesvol te zijn.

1. Een goede website ziet er professioneel uit

Consumenten hebben slechts 50 ms nodig om te beslissen of je bedrijf al dan niet de moeite waard is, louter op basis van de visuele aantrekkingskracht

Als een potentiële klant op je website belandt, vellen ze een waanzinnig snel oordeel op basis van de visuele aantrekkingskracht.

Hun eerste indruk is kort en krachtig. En je krijgt nooit de kans voor een tweede eerste indruk. Je moet dus zorgen dat die eerste telt.

Maar je weet wat ze zeggen: smaken verschillen. Dus het is onmogelijk om aan ieders smaak tegemoet te komen. Waar je je wel op kunt concentreren, is je website er professioneel uit te laten zien.

Hoe?

Hier zijn een paar richtlijnen die je kunt gebruiken om over te komen als een professioneel bedrijf:

  • Besteed aandacht aan lay-out, typografie, beelden en consistentie.
  • Gebruik 1, max 2 lettertypes.
  • De vormgeving van je website moet passen bij het doel van je site.
  • Zorg dat er geen opvallende fouten in staan.
  • Gebruik geen stockfoto's.

Key takeaway - Potentiële klanten verwachten dat je website er professioneel uitziet en aan de moderne normen voldoet. Als dat niet het geval is, zullen ze vertrekken of op zijn best minder over je bedrijf denken.

2. Een goede website is mobielvriendelijk

85% vindt dat de website van een bedrijf, bekeken op een mobiel apparaat, even goed of beter moet zijn dan de desktop website.

Bron: Invision

De eerste website die een soort mobiele versie had was Audi.com. Dat was al in 2001.

En toch kom je tegenwoordig nog steeds websites tegen die zich niet aan mobiele apparaten aanpassen. Wat dat nog erger maakt, is dat mobiel verkeer op websites jaar na jaar toeneemt. Dit betekent dat meer mensen dan ooit je website op een of ander mobiel apparaat gebruiken. Daarom is responsive webdesign een enorm belangrijk onderdeel van het ontwerpen en ontwikkelen van je website.

Als je ooit op je smartphone een website bezocht hebt die niet responsive is, weet je hoe frustrerend dat is.

Maar een quick and dirty mobiele versie van je website is niet genoeg.

Volgens Google, 61% van de gebruikers zei dat als ze op een mobiele site niet meteen vonden wat ze zochten, ze snel naar een andere site zouden gaan. Dit betekent dat je mobiele website een rijke en gebruiksvriendelijke ervaring moet bieden.

Key takeaway - Potentiële klanten verwachten dat je website zich aanpast aan mobiele apparaten en net zo goed of zelfs beter werkt als je desktop versie.

3. Een goede website laadt snel

De kans dat bezoekers je website onmiddellijk verlaten neemt met 32% toe als de laadtijd van een pagina van 1 seconde naar 3 seconden gaat.

Mensen houden er niet van om te wachten. Schokkend!

Hoe hoger de laadtijd van je website, hoe groter de kans dat je potentiële klant uit frustratie gewoon weggaat.

Denk je dat deze statistiek van Google slechts een uitschieter is? WPO Stats is een website die case studies bundelt die laten zien hoe website optimalisatie een positieve invloed heeft gehad op de bottom line van talloze bedrijven. Zalando, bijvoorbeeld, zag een stijging van 0,7% inkomsten toen de website 100ms sneller laadde.

Google heeft ook aangekondigd dat de Core Web Vitals nu deel uitmaken van hun algoritme. Snelheid is dus een belangrijke factor voor de rangschikking van je website in Google. Lees ons Google Core Web Vitals artikel voor meer informatie.

Key takeaway - Snelheid zorgt voor een aangenamere gebruikerservaring die uiteindelijk een positief effect heeft op de bottom line van je bedrijf en een betere zoekrangschikking.

4. Een goede website is geloofwaardig

75% van de consumenten geeft toe dat ze een beslissing over de geloofwaardigheid van een bedrijf nemen op basis van zijn website

Je wilt dat je bezoeker bepaalde taken uitvoert:

  • Een product of dienst kopen
  • Zich abonneren op een nieuwsbrief
  • Een contactformulier invullen
  • ...

Maar als je niet overkomt als een geloofwaardig bedrijf, is de kans klein dat je bezoeker deze taken uitvoert. Ze zullen je eenvoudigweg niet vertrouwen en ergens anders heen gaan.

The Makovsky Web Credibility Study van Stanford (2002) deed uitgebreid onderzoek naar de elementen die een website bezoeker belangrijk vindt om de geloofwaardigheid van een bedrijf te bepalen.

Naast andere suggesties in het onderzoek zijn dit eenvoudige dingen die je kan doen om de geloofwaardigheid op te krikken:

  • Toon een fysiek adres
  • Toon een telefoonnummer van een contactpersoon
  • Toon een e-mail adres van een contactpersoon
  • Toon getuigenissen van eerdere klanten
  • Vermeld duidelijk een privacy beleid
  • Zorg dat het een duidelijke en logische structuur heeft
  • Zorg ervoor dat het gemakkelijk te navigeren is
  • Voeg een zoekmogelijkheid toe (indien relevant)
  • ...

Als je de algemene structuur van je website wilt verbeteren, kijk dan zeker eens naar ons artikel over de visuele sitemap als hulpmiddel bij het ontwerpen van je site.

Key takeaway - Als je wilt dat je websitebezoekers ook echt actie ondernemen (contact opnemen, een product kopen, enz.), zul je over moeten komen als een geloofwaardig bedrijf.

5. Een goede website geeft gebruikers wat ze willen

76% van de consumenten zegt dat de belangrijkste factor in het ontwerp van een website is "de website maakt het me gemakkelijk te vinden wat ik wil".

Bron: Hubspot

Een goede website gaat niet over je bedrijf. Het gaat om je doelpubliek en hun behoeften.

  • Waar zijn ze naar op zoek?
  • Welke problemen moeten ze oplossen?
  • Hoe kun je hen helpen?

Daarom is het zo belangrijk een diep inzicht te krijgen in de problemen en behoeften van je doelpubliek. Die inzichten kunnen dan vertaald worden naar de structuur van je website, de inhoud, de visuals, enz. Je potentiële klant zal het gevoel hebben dat je haar probleem begrijpt. En dat betekent dat ze eerder geneigd zullen zijn actie te ondernemen.

En uiteraard kunnen die problemen en behoeften van je doelpubliek veranderen. Daarom is het belangrijk om je website ook up to date te houden. Een content management systeem kan daarbij een enorme hulp zijn.

Key takeaway - Website bezoekers zijn niet geïnteresseerd in je bedrijf. Ze zijn geïnteresseerd in hoe jouw bedrijf hun probleem kan oplossen. Zorg ervoor dat je website hen precies geeft wat ze willen.

Conclusie

Een website van de ene dag op de andere tot een succes maken is bijna onmogelijk. Maar door ervoor te zorgen dat je website goed scoort op deze 5 essentiële elementen, ben je al een stuk dichter bij een website die bijdraagt aan de omzet van je bedrijf.

Benieuwd hoe wij je daarbij kunnen helpen?

Contacteer ons gerust